Zelfstandige drogist verliest steeds meer terrein | RetailDetail

Zelfstandige drogist verliest steeds meer terrein

Zelfstandige drogist verliest steeds meer terrein

Drogisterijen van zelfstandige ondernemers maken nog 47 procent van het winkelbestand uit, maar zij ontvangen slechts 20 procent van de omzet. Het overgrote deel van de omzet in de drogmeticabranche stroomt in de kassa's van filiaalketens als Kruidvat.

Samenwerking en fusie van groothandels noodzakelijk

Volgens Het Financieele Dagblad wordt de positie van zelfstandigen zelfs steeds slechter: "Als het zo doorgaat, zitten ze snel rond de 15 procent", zegt retailadviseur Hans Beeftink. Die deed enkele jaren geleden onderzoek naar de positie van zelfstandige drogisterijen, maar merkt op dat met zijn conclusies, dat vergaande samenwerking onderling en met groothandels noodzakelijk is, nauwelijks iets is gedaan.

 

Het water staat veel zelfstandige drogisten aan de lippen: Beeftink schat dat zo'n 50 procent van de ondernemers moet teren op het eigen vermogen. "Die maken op papier niet per se verlies, maar ze halen ook geen normaal ondernemers­inkomen uit hun winkel."

 

De adviseur is nog altijd voorstander van een fusie tussen de vijf groothandels in de branche, met name Faco, Unipharma, Vriesia, DA en Holland Pharma. Aan de voorkant kunnen dan meerdere formules blijven bestaan, maar de bundeling van logistiek, marketing en inkoop is de enige manier om kosten te besparen en slagkracht te behouden.

 

De conclusies van Beeftink worden onderschreven door brancheorganisatie KNDB: "Hoe kunnen ruim 1100 zelfstandige drogisterijen die werken met 5 groothandels in hemelsnaam de strijd aanbinden met een partij die 800 winkels doet vanuit één organisatie?", aldus algemeen secretaris Nicole Hoetjes, verwijzend naar Kruidvat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres.