Duitse reisgigant koopt kantoren Thomas Cook

De grootste Duitse keten van reisbureaus, RTK, verwerft zich in één klap een belangrijke plek op de Nederlandse markt. Het bedrijf koopt de honderd reiswinkels van Thomas Cook Nederland. De verkoop verloopt zonder gedwongen ontslagen.

Dat hebben beide partijen bekendgemaakt. Thomas Cook zegt zich in Nederland volledig te willen gaan richten op het organiseren van reizen en derhalve het netwerk aan reiswinkels van de hand te doen. De overnameprijs is niet bekendgemaakt. De verkoop van reizen via reisbureaus staat al jaren onder druk door de opmars van online aanbieders en het rechtstreeks via internet boeken van vluchten en reizen.

Raiffeisen-Tours-Kooperation heeft in eigen land zo'n 3700 reisbureaus en een jaaromzet van ongeveer drie miljard euro. De reisbureaus in de winkelstraten in Nederland blijven gewoon onder de naam Thomas Cook opereren. 

De grootste Duitse keten van reisbureaus, RTK, verwerft zich in één klap een belangrijke plek op de Nederlandse markt. Het bedrijf koopt de honderd reiswinkels van Thomas Cook Nederland. De verkoop verloopt zonder gedwongen ontslagen.

Dat hebben beide partijen bekendgemaakt. Thomas Cook zegt zich in Nederland volledig te willen gaan richten op het organiseren van reizen en derhalve het netwerk aan reiswinkels van de hand te doen. De overnameprijs is niet bekendgemaakt. De verkoop van reizen via reisbureaus staat al jaren onder druk door de opmars van online aanbieders en het rechtstreeks via internet boeken van vluchten en reizen.

Raiffeisen-Tours-Kooperation heeft in eigen land zo'n 3700 reisbureaus en een jaaromzet van ongeveer drie miljard euro. De reisbureaus in de winkelstraten in Nederland blijven gewoon onder de naam Thomas Cook opereren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top