Duurzaam winkelvastgoed nog niet bovenaan agenda retailers

Volgens het Dutch Retail Market Bulletin 2011 van Jones Lang Lasalle en ING Real Estate Investment zeggen 70% van de 778 ondervraagde respondenten duurzaamheid een belangrijk aspect te vinden bij hun locatiekeuze. Toch geven zij tegelijkertijd aan dat ze zaken als passantenstroom en bereikbaarheid nog belangrijker vinden.

 

Een duurzaam pand heeft voor veel retailers niet de hoogste prioriteit, vooral omdat energielasten slechts een klein deel van de totale exploitatiekosten bedragen. Het onderzoek noemt vier punten die essentieel zijn om retailers meer aandacht te laten schenken aan duurzaam winkelvastgoed:

 

1. De retailer moet zelf de wil hebben zich duurzaam te vestigen
2. Het gebouw moet geschikt zijn voor duurzame inrichting
3. De omgeving moet passen bij een duurzame  inrichting
4. Ook de eigenaar van het vastgoed moet willen investeren in duurzaamheid

 

Hoewel (of: omdat) vastgoed verantwoordelijk is voor bijna 50% van de CO2-uitstoot, staat duurzame inrichting in Nederland volgens Jones Lang LaSalle nog in de kinderschoenen. Toch kan focus op duurzaamheid een goede manier zijn om zich van de concurrentie te onderscheiden. In Nederland zijn echter alleen internationaal opererende ondernemingen, zoals Ahold en C&A, structureel bezig met duurzaam winkelvastgoed - inderdaad vooral uit imago-overwegingen.

 

Het volledige onderzoek kunt u vinden op de site van Jones Lang LaSalle.
 

Volgens het Dutch Retail Market Bulletin 2011 van Jones Lang Lasalle en ING Real Estate Investment zeggen 70% van de 778 ondervraagde respondenten duurzaamheid een belangrijk aspect te vinden bij hun locatiekeuze. Toch geven zij tegelijkertijd aan dat ze zaken als passantenstroom en bereikbaarheid nog belangrijker vinden.

 

Een duurzaam pand heeft voor veel retailers niet de hoogste prioriteit, vooral omdat energielasten slechts een klein deel van de totale exploitatiekosten bedragen. Het onderzoek noemt vier punten die essentieel zijn om retailers meer aandacht te laten schenken aan duurzaam winkelvastgoed:

 

1. De retailer moet zelf de wil hebben zich duurzaam te vestigen
2. Het gebouw moet geschikt zijn voor duurzame inrichting
3. De omgeving moet passen bij een duurzame  inrichting
4. Ook de eigenaar van het vastgoed moet willen investeren in duurzaamheid

 

Hoewel (of: omdat) vastgoed verantwoordelijk is voor bijna 50% van de CO2-uitstoot, staat duurzame inrichting in Nederland volgens Jones Lang LaSalle nog in de kinderschoenen. Toch kan focus op duurzaamheid een goede manier zijn om zich van de concurrentie te onderscheiden. In Nederland zijn echter alleen internationaal opererende ondernemingen, zoals Ahold en C&A, structureel bezig met duurzaam winkelvastgoed - inderdaad vooral uit imago-overwegingen.

 

Het volledige onderzoek kunt u vinden op de site van Jones Lang LaSalle.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc van de hand gedaan. De keten komt in de handen van een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist de groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

14/08/2017

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top