Duurzaam winkelvastgoed nog niet bovenaan agenda retailers

Volgens het Dutch Retail Market Bulletin 2011 van Jones Lang Lasalle en ING Real Estate Investment zeggen 70% van de 778 ondervraagde respondenten duurzaamheid een belangrijk aspect te vinden bij hun locatiekeuze. Toch geven zij tegelijkertijd aan dat ze zaken als passantenstroom en bereikbaarheid nog belangrijker vinden.

 

Een duurzaam pand heeft voor veel retailers niet de hoogste prioriteit, vooral omdat energielasten slechts een klein deel van de totale exploitatiekosten bedragen. Het onderzoek noemt vier punten die essentieel zijn om retailers meer aandacht te laten schenken aan duurzaam winkelvastgoed:

 

1. De retailer moet zelf de wil hebben zich duurzaam te vestigen
2. Het gebouw moet geschikt zijn voor duurzame inrichting
3. De omgeving moet passen bij een duurzame  inrichting
4. Ook de eigenaar van het vastgoed moet willen investeren in duurzaamheid

 

Hoewel (of: omdat) vastgoed verantwoordelijk is voor bijna 50% van de CO2-uitstoot, staat duurzame inrichting in Nederland volgens Jones Lang LaSalle nog in de kinderschoenen. Toch kan focus op duurzaamheid een goede manier zijn om zich van de concurrentie te onderscheiden. In Nederland zijn echter alleen internationaal opererende ondernemingen, zoals Ahold en C&A, structureel bezig met duurzaam winkelvastgoed - inderdaad vooral uit imago-overwegingen.

 

Het volledige onderzoek kunt u vinden op de site van Jones Lang LaSalle.
 

Volgens het Dutch Retail Market Bulletin 2011 van Jones Lang Lasalle en ING Real Estate Investment zeggen 70% van de 778 ondervraagde respondenten duurzaamheid een belangrijk aspect te vinden bij hun locatiekeuze. Toch geven zij tegelijkertijd aan dat ze zaken als passantenstroom en bereikbaarheid nog belangrijker vinden.

 

Een duurzaam pand heeft voor veel retailers niet de hoogste prioriteit, vooral omdat energielasten slechts een klein deel van de totale exploitatiekosten bedragen. Het onderzoek noemt vier punten die essentieel zijn om retailers meer aandacht te laten schenken aan duurzaam winkelvastgoed:

 

1. De retailer moet zelf de wil hebben zich duurzaam te vestigen
2. Het gebouw moet geschikt zijn voor duurzame inrichting
3. De omgeving moet passen bij een duurzame  inrichting
4. Ook de eigenaar van het vastgoed moet willen investeren in duurzaamheid

 

Hoewel (of: omdat) vastgoed verantwoordelijk is voor bijna 50% van de CO2-uitstoot, staat duurzame inrichting in Nederland volgens Jones Lang LaSalle nog in de kinderschoenen. Toch kan focus op duurzaamheid een goede manier zijn om zich van de concurrentie te onderscheiden. In Nederland zijn echter alleen internationaal opererende ondernemingen, zoals Ahold en C&A, structureel bezig met duurzaam winkelvastgoed - inderdaad vooral uit imago-overwegingen.

 

Het volledige onderzoek kunt u vinden op de site van Jones Lang LaSalle.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Back to top