Duurzaam winkelvastgoed nog niet bovenaan agenda retailers

Volgens het Dutch Retail Market Bulletin 2011 van Jones Lang Lasalle en ING Real Estate Investment zeggen 70% van de 778 ondervraagde respondenten duurzaamheid een belangrijk aspect te vinden bij hun locatiekeuze. Toch geven zij tegelijkertijd aan dat ze zaken als passantenstroom en bereikbaarheid nog belangrijker vinden.

 

Een duurzaam pand heeft voor veel retailers niet de hoogste prioriteit, vooral omdat energielasten slechts een klein deel van de totale exploitatiekosten bedragen. Het onderzoek noemt vier punten die essentieel zijn om retailers meer aandacht te laten schenken aan duurzaam winkelvastgoed:

 

1. De retailer moet zelf de wil hebben zich duurzaam te vestigen
2. Het gebouw moet geschikt zijn voor duurzame inrichting
3. De omgeving moet passen bij een duurzame  inrichting
4. Ook de eigenaar van het vastgoed moet willen investeren in duurzaamheid

 

Hoewel (of: omdat) vastgoed verantwoordelijk is voor bijna 50% van de CO2-uitstoot, staat duurzame inrichting in Nederland volgens Jones Lang LaSalle nog in de kinderschoenen. Toch kan focus op duurzaamheid een goede manier zijn om zich van de concurrentie te onderscheiden. In Nederland zijn echter alleen internationaal opererende ondernemingen, zoals Ahold en C&A, structureel bezig met duurzaam winkelvastgoed - inderdaad vooral uit imago-overwegingen.

 

Het volledige onderzoek kunt u vinden op de site van Jones Lang LaSalle.
 

Volgens het Dutch Retail Market Bulletin 2011 van Jones Lang Lasalle en ING Real Estate Investment zeggen 70% van de 778 ondervraagde respondenten duurzaamheid een belangrijk aspect te vinden bij hun locatiekeuze. Toch geven zij tegelijkertijd aan dat ze zaken als passantenstroom en bereikbaarheid nog belangrijker vinden.

 

Een duurzaam pand heeft voor veel retailers niet de hoogste prioriteit, vooral omdat energielasten slechts een klein deel van de totale exploitatiekosten bedragen. Het onderzoek noemt vier punten die essentieel zijn om retailers meer aandacht te laten schenken aan duurzaam winkelvastgoed:

 

1. De retailer moet zelf de wil hebben zich duurzaam te vestigen
2. Het gebouw moet geschikt zijn voor duurzame inrichting
3. De omgeving moet passen bij een duurzame  inrichting
4. Ook de eigenaar van het vastgoed moet willen investeren in duurzaamheid

 

Hoewel (of: omdat) vastgoed verantwoordelijk is voor bijna 50% van de CO2-uitstoot, staat duurzame inrichting in Nederland volgens Jones Lang LaSalle nog in de kinderschoenen. Toch kan focus op duurzaamheid een goede manier zijn om zich van de concurrentie te onderscheiden. In Nederland zijn echter alleen internationaal opererende ondernemingen, zoals Ahold en C&A, structureel bezig met duurzaam winkelvastgoed - inderdaad vooral uit imago-overwegingen.

 

Het volledige onderzoek kunt u vinden op de site van Jones Lang LaSalle.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top