Duurzaam winkelvastgoed nog niet bovenaan agenda retailers | RetailDetail

Duurzaam winkelvastgoed nog niet bovenaan agenda retailers

Volgens het Dutch Retail Market Bulletin 2011 van Jones Lang Lasalle en ING Real Estate Investment zeggen 70% van de 778 ondervraagde respondenten duurzaamheid een belangrijk aspect te vinden bij hun locatiekeuze. Toch geven zij tegelijkertijd aan dat ze zaken als passantenstroom en bereikbaarheid nog belangrijker vinden.

 

Een duurzaam pand heeft voor veel retailers niet de hoogste prioriteit, vooral omdat energielasten slechts een klein deel van de totale exploitatiekosten bedragen. Het onderzoek noemt vier punten die essentieel zijn om retailers meer aandacht te laten schenken aan duurzaam winkelvastgoed:

 

1. De retailer moet zelf de wil hebben zich duurzaam te vestigen
2. Het gebouw moet geschikt zijn voor duurzame inrichting
3. De omgeving moet passen bij een duurzame  inrichting
4. Ook de eigenaar van het vastgoed moet willen investeren in duurzaamheid

 

Hoewel (of: omdat) vastgoed verantwoordelijk is voor bijna 50% van de CO2-uitstoot, staat duurzame inrichting in Nederland volgens Jones Lang LaSalle nog in de kinderschoenen. Toch kan focus op duurzaamheid een goede manier zijn om zich van de concurrentie te onderscheiden. In Nederland zijn echter alleen internationaal opererende ondernemingen, zoals Ahold en C&A, structureel bezig met duurzaam winkelvastgoed - inderdaad vooral uit imago-overwegingen.

 

Het volledige onderzoek kunt u vinden op de site van Jones Lang LaSalle.
 

Volgens het Dutch Retail Market Bulletin 2011 van Jones Lang Lasalle en ING Real Estate Investment zeggen 70% van de 778 ondervraagde respondenten duurzaamheid een belangrijk aspect te vinden bij hun locatiekeuze. Toch geven zij tegelijkertijd aan dat ze zaken als passantenstroom en bereikbaarheid nog belangrijker vinden.

 

Een duurzaam pand heeft voor veel retailers niet de hoogste prioriteit, vooral omdat energielasten slechts een klein deel van de totale exploitatiekosten bedragen. Het onderzoek noemt vier punten die essentieel zijn om retailers meer aandacht te laten schenken aan duurzaam winkelvastgoed:

 

1. De retailer moet zelf de wil hebben zich duurzaam te vestigen
2. Het gebouw moet geschikt zijn voor duurzame inrichting
3. De omgeving moet passen bij een duurzame  inrichting
4. Ook de eigenaar van het vastgoed moet willen investeren in duurzaamheid

 

Hoewel (of: omdat) vastgoed verantwoordelijk is voor bijna 50% van de CO2-uitstoot, staat duurzame inrichting in Nederland volgens Jones Lang LaSalle nog in de kinderschoenen. Toch kan focus op duurzaamheid een goede manier zijn om zich van de concurrentie te onderscheiden. In Nederland zijn echter alleen internationaal opererende ondernemingen, zoals Ahold en C&A, structureel bezig met duurzaam winkelvastgoed - inderdaad vooral uit imago-overwegingen.

 

Het volledige onderzoek kunt u vinden op de site van Jones Lang LaSalle.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.