E-commerce in België eindelijk kaap 1 miljard in zicht.

Het is al vaak voorspeld geweest, maar nu lijkt het echt. E-commerce maakt eindelijk zijn doorbraak in het Belgische retaillandschap. In 2010 hebben de Belgen ruim 900 miljoen euro online uitgegeven. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het voorgaande jaar. De kaap van een miljard komt in zicht.


In een interview met De Standaard verklaart Peter Willaert, CEO van online betalingsbedrijf Ogone, dat de Belg sinds twee jaar “zijn schroom definitief heeft afgeworpen”. Ons land is dan ook snel bezig met een opmars op het vlak van e-commerce. Elke maand komen er volgens Willaert zowaar 90 nieuwe webshops bij.


In totaal zouden we nu reeds 5.000 à 5.500 webwinkels rijk zijn. Het bestedingsbedrag krimpt bovendien op de webshops, wat betekent dat men eveneens makkelijker kleine zaken online gaat bestellen. Waar de consument tot voor kort enkel reizen, tickets en boeken op het internet durfde aan te kopen, kocht hij of zij in 2010 opvallend veel eindejaargeschenken online. In het vierde kwartaal lag het aantal onlinetransacties zelfs 20% hoger dan ze bij Ogone hadden verwacht.


Willaert voorspelt naar de toekomst toe vooral een sterke impact van social shopping. Groepsaankoopsites (zoals Groupon) en shopping clubs (bijvoorbeeld Vente-Exclusive.com) zullen het gezicht van e-commerce blijvend veranderen, maar ook de populariteit van online shopping een flinke boost geven.

 

Bron: De Standaard

Het is al vaak voorspeld geweest, maar nu lijkt het echt. E-commerce maakt eindelijk zijn doorbraak in het Belgische retaillandschap. In 2010 hebben de Belgen ruim 900 miljoen euro online uitgegeven. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het voorgaande jaar. De kaap van een miljard komt in zicht.


In een interview met De Standaard verklaart Peter Willaert, CEO van online betalingsbedrijf Ogone, dat de Belg sinds twee jaar “zijn schroom definitief heeft afgeworpen”. Ons land is dan ook snel bezig met een opmars op het vlak van e-commerce. Elke maand komen er volgens Willaert zowaar 90 nieuwe webshops bij.


In totaal zouden we nu reeds 5.000 à 5.500 webwinkels rijk zijn. Het bestedingsbedrag krimpt bovendien op de webshops, wat betekent dat men eveneens makkelijker kleine zaken online gaat bestellen. Waar de consument tot voor kort enkel reizen, tickets en boeken op het internet durfde aan te kopen, kocht hij of zij in 2010 opvallend veel eindejaargeschenken online. In het vierde kwartaal lag het aantal onlinetransacties zelfs 20% hoger dan ze bij Ogone hadden verwacht.


Willaert voorspelt naar de toekomst toe vooral een sterke impact van social shopping. Groepsaankoopsites (zoals Groupon) en shopping clubs (bijvoorbeeld Vente-Exclusive.com) zullen het gezicht van e-commerce blijvend veranderen, maar ook de populariteit van online shopping een flinke boost geven.

 

Bron: De Standaard

Tags: