E-commerce in België eindelijk kaap 1 miljard in zicht.

Het is al vaak voorspeld geweest, maar nu lijkt het echt. E-commerce maakt eindelijk zijn doorbraak in het Belgische retaillandschap. In 2010 hebben de Belgen ruim 900 miljoen euro online uitgegeven. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het voorgaande jaar. De kaap van een miljard komt in zicht.


In een interview met De Standaard verklaart Peter Willaert, CEO van online betalingsbedrijf Ogone, dat de Belg sinds twee jaar “zijn schroom definitief heeft afgeworpen”. Ons land is dan ook snel bezig met een opmars op het vlak van e-commerce. Elke maand komen er volgens Willaert zowaar 90 nieuwe webshops bij.


In totaal zouden we nu reeds 5.000 à 5.500 webwinkels rijk zijn. Het bestedingsbedrag krimpt bovendien op de webshops, wat betekent dat men eveneens makkelijker kleine zaken online gaat bestellen. Waar de consument tot voor kort enkel reizen, tickets en boeken op het internet durfde aan te kopen, kocht hij of zij in 2010 opvallend veel eindejaargeschenken online. In het vierde kwartaal lag het aantal onlinetransacties zelfs 20% hoger dan ze bij Ogone hadden verwacht.


Willaert voorspelt naar de toekomst toe vooral een sterke impact van social shopping. Groepsaankoopsites (zoals Groupon) en shopping clubs (bijvoorbeeld Vente-Exclusive.com) zullen het gezicht van e-commerce blijvend veranderen, maar ook de populariteit van online shopping een flinke boost geven.

 

Bron: De Standaard

Het is al vaak voorspeld geweest, maar nu lijkt het echt. E-commerce maakt eindelijk zijn doorbraak in het Belgische retaillandschap. In 2010 hebben de Belgen ruim 900 miljoen euro online uitgegeven. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het voorgaande jaar. De kaap van een miljard komt in zicht.


In een interview met De Standaard verklaart Peter Willaert, CEO van online betalingsbedrijf Ogone, dat de Belg sinds twee jaar “zijn schroom definitief heeft afgeworpen”. Ons land is dan ook snel bezig met een opmars op het vlak van e-commerce. Elke maand komen er volgens Willaert zowaar 90 nieuwe webshops bij.


In totaal zouden we nu reeds 5.000 à 5.500 webwinkels rijk zijn. Het bestedingsbedrag krimpt bovendien op de webshops, wat betekent dat men eveneens makkelijker kleine zaken online gaat bestellen. Waar de consument tot voor kort enkel reizen, tickets en boeken op het internet durfde aan te kopen, kocht hij of zij in 2010 opvallend veel eindejaargeschenken online. In het vierde kwartaal lag het aantal onlinetransacties zelfs 20% hoger dan ze bij Ogone hadden verwacht.


Willaert voorspelt naar de toekomst toe vooral een sterke impact van social shopping. Groepsaankoopsites (zoals Groupon) en shopping clubs (bijvoorbeeld Vente-Exclusive.com) zullen het gezicht van e-commerce blijvend veranderen, maar ook de populariteit van online shopping een flinke boost geven.

 

Bron: De Standaard

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid. En niet alleen in België: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Ikea lanceert winkel op Amazon

19/06/2017

Slechts een week nadat Ikea aankondigde te denken aan de verkoop via derde partijen, komt de Zweedse woonketen op de proppen met een eigen winkel op Amazon. Daar wordt een uitgebreid aantal producten van Ikea aangeboden.

CFO van Alibaba voorspelt forse omzetgroei

08/06/2017

De Chinese internetreus Alibaba verwacht dat zijn omzet in het lopende boekjaar met 45 tot 49% zal stijgen. Dat heeft financieel directeur Maggie Wu gezegd tijdens een investeerdersconferentie in het Chinese Hangzhou.

Google krijgt mogelijk fikse boete van Europese Commissie

07/06/2017

Google mag zich aan een fikse boete verwachten van de Europese Commissie, na een onderzoek dat ongeveer zeven jaar aan de gang is geweest. De internetgigant zou binnen zoekresultaten Google Shopping bevoordeeld hebben.

Online verkoop FMCG fors gestegen in 2016

06/06/2017

In 2016 is de online verkoop van 'fast moving consumer goods', producten met een korte levensduur, gegroeid met 26%. De online omzet is nu goed voor 35% van de totale omzetgroei wereldwijd.

Tesco voert eerste levering met robot uit

02/06/2017

De Britse supermarktketen Tesco heeft voor het eerst een online bestelling bij een klant aan huis geleverd met de hulp van een robot.

Back to top