E-commerce in België eindelijk kaap 1 miljard in zicht.

Het is al vaak voorspeld geweest, maar nu lijkt het echt. E-commerce maakt eindelijk zijn doorbraak in het Belgische retaillandschap. In 2010 hebben de Belgen ruim 900 miljoen euro online uitgegeven. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het voorgaande jaar. De kaap van een miljard komt in zicht.


In een interview met De Standaard verklaart Peter Willaert, CEO van online betalingsbedrijf Ogone, dat de Belg sinds twee jaar “zijn schroom definitief heeft afgeworpen”. Ons land is dan ook snel bezig met een opmars op het vlak van e-commerce. Elke maand komen er volgens Willaert zowaar 90 nieuwe webshops bij.


In totaal zouden we nu reeds 5.000 à 5.500 webwinkels rijk zijn. Het bestedingsbedrag krimpt bovendien op de webshops, wat betekent dat men eveneens makkelijker kleine zaken online gaat bestellen. Waar de consument tot voor kort enkel reizen, tickets en boeken op het internet durfde aan te kopen, kocht hij of zij in 2010 opvallend veel eindejaargeschenken online. In het vierde kwartaal lag het aantal onlinetransacties zelfs 20% hoger dan ze bij Ogone hadden verwacht.


Willaert voorspelt naar de toekomst toe vooral een sterke impact van social shopping. Groepsaankoopsites (zoals Groupon) en shopping clubs (bijvoorbeeld Vente-Exclusive.com) zullen het gezicht van e-commerce blijvend veranderen, maar ook de populariteit van online shopping een flinke boost geven.

 

Bron: De Standaard

Het is al vaak voorspeld geweest, maar nu lijkt het echt. E-commerce maakt eindelijk zijn doorbraak in het Belgische retaillandschap. In 2010 hebben de Belgen ruim 900 miljoen euro online uitgegeven. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het voorgaande jaar. De kaap van een miljard komt in zicht.


In een interview met De Standaard verklaart Peter Willaert, CEO van online betalingsbedrijf Ogone, dat de Belg sinds twee jaar “zijn schroom definitief heeft afgeworpen”. Ons land is dan ook snel bezig met een opmars op het vlak van e-commerce. Elke maand komen er volgens Willaert zowaar 90 nieuwe webshops bij.


In totaal zouden we nu reeds 5.000 à 5.500 webwinkels rijk zijn. Het bestedingsbedrag krimpt bovendien op de webshops, wat betekent dat men eveneens makkelijker kleine zaken online gaat bestellen. Waar de consument tot voor kort enkel reizen, tickets en boeken op het internet durfde aan te kopen, kocht hij of zij in 2010 opvallend veel eindejaargeschenken online. In het vierde kwartaal lag het aantal onlinetransacties zelfs 20% hoger dan ze bij Ogone hadden verwacht.


Willaert voorspelt naar de toekomst toe vooral een sterke impact van social shopping. Groepsaankoopsites (zoals Groupon) en shopping clubs (bijvoorbeeld Vente-Exclusive.com) zullen het gezicht van e-commerce blijvend veranderen, maar ook de populariteit van online shopping een flinke boost geven.

 

Bron: De Standaard

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JD.com zet vol in op drones

23/05/2017

Het Chinese JD.com kom gaat het grootste Chinese logistieke netwerk voor drones uitbouwen. Het heeft daarvoor een akkoord bereikt met het bestuur van de provincie Shaanxi in Midden-China. Sommige drones zouden zelfs tot duizend kilo moeten kunnen vervoeren.

Keurmerk EuroSafeShop in handen van Stichting WebwinkelKeur

22/05/2017

De Stichting WebwinkelKeur heeft het keurmerk EuroSafeShop overgenomen. De Stichting IECA, dat EuroSafeShop in handen had, staakt daarbij ook meteen al zijn activiteiten. WebwinkelKeur heeft dankzij de overname al meer dan 4.500 leden.

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

16/05/2017

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

Jet.com experimenteert met pop-upsupermarkt

11/05/2017

Jet.com, dat onderdeel is van de groep rond de Amerikaanse warenhuisketen Walmart, heeft in New York een pop-upwinkel geopend voor dagelijkse boodschappen bij conceptwinkel Story.

LVMH lanceert eigen multimerkenwebshop

11/05/2017

Het Franse luxeconcern LVMH start een webshop voor zijn eigen luxemerken, maar het zal ook andere merken verkopen op 24Sevres.com.

Samenwerking met Walmart stuwt JD.com

10/05/2017

Het Chinese JD.com is in het eerste kwartaal met meer dan 40% gegroeid en moet daarvoor Walmart bedanken. De Amerikanen hebben 11% van de aandelen van het Chinese e-commercebedrijf in handen.

Back to top