E-commerce in België eindelijk kaap 1 miljard in zicht.

Het is al vaak voorspeld geweest, maar nu lijkt het echt. E-commerce maakt eindelijk zijn doorbraak in het Belgische retaillandschap. In 2010 hebben de Belgen ruim 900 miljoen euro online uitgegeven. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het voorgaande jaar. De kaap van een miljard komt in zicht.


In een interview met De Standaard verklaart Peter Willaert, CEO van online betalingsbedrijf Ogone, dat de Belg sinds twee jaar “zijn schroom definitief heeft afgeworpen”. Ons land is dan ook snel bezig met een opmars op het vlak van e-commerce. Elke maand komen er volgens Willaert zowaar 90 nieuwe webshops bij.


In totaal zouden we nu reeds 5.000 à 5.500 webwinkels rijk zijn. Het bestedingsbedrag krimpt bovendien op de webshops, wat betekent dat men eveneens makkelijker kleine zaken online gaat bestellen. Waar de consument tot voor kort enkel reizen, tickets en boeken op het internet durfde aan te kopen, kocht hij of zij in 2010 opvallend veel eindejaargeschenken online. In het vierde kwartaal lag het aantal onlinetransacties zelfs 20% hoger dan ze bij Ogone hadden verwacht.


Willaert voorspelt naar de toekomst toe vooral een sterke impact van social shopping. Groepsaankoopsites (zoals Groupon) en shopping clubs (bijvoorbeeld Vente-Exclusive.com) zullen het gezicht van e-commerce blijvend veranderen, maar ook de populariteit van online shopping een flinke boost geven.

 

Bron: De Standaard

Het is al vaak voorspeld geweest, maar nu lijkt het echt. E-commerce maakt eindelijk zijn doorbraak in het Belgische retaillandschap. In 2010 hebben de Belgen ruim 900 miljoen euro online uitgegeven. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het voorgaande jaar. De kaap van een miljard komt in zicht.


In een interview met De Standaard verklaart Peter Willaert, CEO van online betalingsbedrijf Ogone, dat de Belg sinds twee jaar “zijn schroom definitief heeft afgeworpen”. Ons land is dan ook snel bezig met een opmars op het vlak van e-commerce. Elke maand komen er volgens Willaert zowaar 90 nieuwe webshops bij.


In totaal zouden we nu reeds 5.000 à 5.500 webwinkels rijk zijn. Het bestedingsbedrag krimpt bovendien op de webshops, wat betekent dat men eveneens makkelijker kleine zaken online gaat bestellen. Waar de consument tot voor kort enkel reizen, tickets en boeken op het internet durfde aan te kopen, kocht hij of zij in 2010 opvallend veel eindejaargeschenken online. In het vierde kwartaal lag het aantal onlinetransacties zelfs 20% hoger dan ze bij Ogone hadden verwacht.


Willaert voorspelt naar de toekomst toe vooral een sterke impact van social shopping. Groepsaankoopsites (zoals Groupon) en shopping clubs (bijvoorbeeld Vente-Exclusive.com) zullen het gezicht van e-commerce blijvend veranderen, maar ook de populariteit van online shopping een flinke boost geven.

 

Bron: De Standaard

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top