Eindeloze mogelijkheden in het verschiet voor de tuinsector

Tal van handelaars, fabrikanten, architecten en kwekers konden het afgelopen weekend hun tuindeskundigheid opkrikken tijdens de eerste editie van Garden Future in het Nederlandse ’s Hertogenbosch. De initiatiefnemers, waaronder regisseur en tuinconceptontwikkelaar Bert Huls en Tuinbranche Nederland, brachten onder het motto “Trends creëren” een nieuwe inspiratiebeurs voor de tuinsector.

Grasduinen in de toekomst van de tuin

Twee halruimtes en 160 verschillende exposanten gunden de geïnteresseerden een blik in de toekomst van de tuin. Al bij de inkomhal vertolkten de studenten van de gerenommeerde Design Academy van Eindhoven - het vroegere Mekka van de designgoeroe Edelwij Edelkoort - aan de hand van een achttal banners hun inzichten op de tuinbeleving en verwachtingspatronen van de huidige consument. Met thema’s als Travelling Roots, Guerilla Gardening, Inside Gardening demonstreerden de tuinvisionairs en -architecten van morgen waarover retail, en meer bepaald tuin, echt  gaat: inzien hoe de maatschappij snel evolueert en begrijpen dat de kansen voor de spelers in garden retail (winkels, tuincentra, kwekerijen) voor het grijpen liggen.


Te veel exposanten willen nog steeds per se aan beursbezoekers vertellen waarover hun (groen)product gaat, terwijl het debat zich in een ander register afspeelt. Echte centrale kwesties zijn de zoektocht naar waardenpatronen, de uiting van authenticiteit en eigenheid, de drang naar evenwicht en balans, en de invulling van tijd en ruimte in deze wereld. Precies daar ligt de toekomst van de tuin: een voedingsbodem bieden aan de hedendaagse consument die de tuin beschouwt als een expressie en een fundamenteel onderdeel van zijn levensevenwicht. Toch zal die consument altijd te kampen hebben met een beperkte koopkracht, waardoor het opboksen blijft tegen reisdromen en andere vormen van vrijetijdsbesteding.


Echter ook de presentatie van de beurs vormde een bron van inspiratie. Zo verduidelijkten de didactische ondersteuningen - waarvoor Bert Huls zijn inspiratie vond in de leerfilosofie van het Boeddhisme - bijvoorbeeld de impact van kleuren in de tuincommunicatie. Aandachtig omspringen met kleuren kan de sectorgenoten duidelijk nieuwe communicatie-opportuniteiten bieden op het vlak van emotional & sensorial marketing.

Tuinproducten of doordachte tuinconcepten?

De Nederlandse tuinbranche vormt met een totaalomzet van om en bij de 4,2 miljard euro een niet te onderschatten pijler van de economie. Een bezoek aan ketens Intratuin of Life & Garden leert al snel dat ook in Nederland het assortiment succesvol evolueerde van levend groen en gereedschappen naar home improvement, ofte de verfijning van de buitenleef- en woonruimte. Een evolutie die zich trouwens ook in de doe-het-zelfbranche manifesteert.


Binnen wordt buiten, en buiten wordt binnen. De tuin wordt een buitenkantoorruimte, daken zijn meer en meer de enige vorm van groenvoorziening, moestuinen moeten kunnen hangen en levende planten vormen verrassende wanddecoratie. Begrijpen de standhouders voldoende dat ze concepten dienen te bedenken die inspelen op dergelijke toekomstperspectieven?


Garden Future gaf elke retailer een verfrissend verantwoordelijkheidsgevoel mee en aanknopingspunten om zijn business model opnieuw uit te vinden. Als ze dat in de praktijk brengen is “the sky the limit”, ook voor de Eurotuins, Aveve’s en Van Gastels in onze contreien.

 

 

Thierry Coeman
Retail Dynamics
 

Tal van handelaars, fabrikanten, architecten en kwekers konden het afgelopen weekend hun tuindeskundigheid opkrikken tijdens de eerste editie van Garden Future in het Nederlandse ’s Hertogenbosch. De initiatiefnemers, waaronder regisseur en tuinconceptontwikkelaar Bert Huls en Tuinbranche Nederland, brachten onder het motto “Trends creëren” een nieuwe inspiratiebeurs voor de tuinsector.

Grasduinen in de toekomst van de tuin

Twee halruimtes en 160 verschillende exposanten gunden de geïnteresseerden een blik in de toekomst van de tuin. Al bij de inkomhal vertolkten de studenten van de gerenommeerde Design Academy van Eindhoven - het vroegere Mekka van de designgoeroe Edelwij Edelkoort - aan de hand van een achttal banners hun inzichten op de tuinbeleving en verwachtingspatronen van de huidige consument. Met thema’s als Travelling Roots, Guerilla Gardening, Inside Gardening demonstreerden de tuinvisionairs en -architecten van morgen waarover retail, en meer bepaald tuin, echt  gaat: inzien hoe de maatschappij snel evolueert en begrijpen dat de kansen voor de spelers in garden retail (winkels, tuincentra, kwekerijen) voor het grijpen liggen.


Te veel exposanten willen nog steeds per se aan beursbezoekers vertellen waarover hun (groen)product gaat, terwijl het debat zich in een ander register afspeelt. Echte centrale kwesties zijn de zoektocht naar waardenpatronen, de uiting van authenticiteit en eigenheid, de drang naar evenwicht en balans, en de invulling van tijd en ruimte in deze wereld. Precies daar ligt de toekomst van de tuin: een voedingsbodem bieden aan de hedendaagse consument die de tuin beschouwt als een expressie en een fundamenteel onderdeel van zijn levensevenwicht. Toch zal die consument altijd te kampen hebben met een beperkte koopkracht, waardoor het opboksen blijft tegen reisdromen en andere vormen van vrijetijdsbesteding.


Echter ook de presentatie van de beurs vormde een bron van inspiratie. Zo verduidelijkten de didactische ondersteuningen - waarvoor Bert Huls zijn inspiratie vond in de leerfilosofie van het Boeddhisme - bijvoorbeeld de impact van kleuren in de tuincommunicatie. Aandachtig omspringen met kleuren kan de sectorgenoten duidelijk nieuwe communicatie-opportuniteiten bieden op het vlak van emotional & sensorial marketing.

Tuinproducten of doordachte tuinconcepten?

De Nederlandse tuinbranche vormt met een totaalomzet van om en bij de 4,2 miljard euro een niet te onderschatten pijler van de economie. Een bezoek aan ketens Intratuin of Life & Garden leert al snel dat ook in Nederland het assortiment succesvol evolueerde van levend groen en gereedschappen naar home improvement, ofte de verfijning van de buitenleef- en woonruimte. Een evolutie die zich trouwens ook in de doe-het-zelfbranche manifesteert.


Binnen wordt buiten, en buiten wordt binnen. De tuin wordt een buitenkantoorruimte, daken zijn meer en meer de enige vorm van groenvoorziening, moestuinen moeten kunnen hangen en levende planten vormen verrassende wanddecoratie. Begrijpen de standhouders voldoende dat ze concepten dienen te bedenken die inspelen op dergelijke toekomstperspectieven?


Garden Future gaf elke retailer een verfrissend verantwoordelijkheidsgevoel mee en aanknopingspunten om zijn business model opnieuw uit te vinden. Als ze dat in de praktijk brengen is “the sky the limit”, ook voor de Eurotuins, Aveve’s en Van Gastels in onze contreien.

 

 

Thierry Coeman
Retail Dynamics
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vertrek grootste aandeelhouder Intergamma zorgt voor onrust

01/08/2017

De Ierse groep CRH, die net geen 50 procent van de aandelen van doe-het-zelfgroep Intergamma in handen heeft, wil die aandelen van de hand doen, maar de overige aandeelhouders komen niet tot een gepaste oplossing.

Hubo en Multimate werken aan webwinkel

11/07/2017

Doe-het-zelfketens Hubo en Multimate zijn druk bezig met het opzetten van een eigen webwinkel. De nodige voorbereidingen voor de winkels zijn daarvoor al getroffen, heeft moederbedrijf Euretco bevestigd. 

Sterke groei in Nederland voor Hornbach

09/06/2017

Doe-het-zelfketen Hornbach heeft ook in het voorbije boekjaar, dat op 28 februari 2017 werd afgesloten, de omzet en de winst fors weten op te krikken. Vooral in Nederland was er sprake van sterke groei voor de Duitse groep.

 Karwei opent derde bouwmarkt nieuwe stijl

09/05/2017

Karwei heeft in de Daniël Goedkoopstraat in Amsterdam een winkel volgens zijn nieuwe concept geopend, als derde bouwmarkt na vestigingen in Uden en Goirle.

Zamro bewijst dat er ook voor B2B plaats online is

18/04/2017

Zamro is een pionier op het vlak van B2B e-commerce, een branche die nog vaak terughoudend is om aan onlineverkoop te beginnen. Toch kunnen B2C en B2B van elkaar leren, ziet oprichter Eric Croon. Wat, dat hoort u op het RetailDetail Congress.

Bauhaus begint tweede Nederlandse vestiging

05/04/2017

Bauhaus opent op 14 april haar tweede Nederlandse vestiging in Twente. De bouwspeciaalzaak start in Hengelo op bedrijventerrein Westermaat een locatie van 15.000 vierkante meter.

Back to top