Eindeloze mogelijkheden in het verschiet voor de tuinsector

Tal van handelaars, fabrikanten, architecten en kwekers konden het afgelopen weekend hun tuindeskundigheid opkrikken tijdens de eerste editie van Garden Future in het Nederlandse ’s Hertogenbosch. De initiatiefnemers, waaronder regisseur en tuinconceptontwikkelaar Bert Huls en Tuinbranche Nederland, brachten onder het motto “Trends creëren” een nieuwe inspiratiebeurs voor de tuinsector.

Grasduinen in de toekomst van de tuin

Twee halruimtes en 160 verschillende exposanten gunden de geïnteresseerden een blik in de toekomst van de tuin. Al bij de inkomhal vertolkten de studenten van de gerenommeerde Design Academy van Eindhoven - het vroegere Mekka van de designgoeroe Edelwij Edelkoort - aan de hand van een achttal banners hun inzichten op de tuinbeleving en verwachtingspatronen van de huidige consument. Met thema’s als Travelling Roots, Guerilla Gardening, Inside Gardening demonstreerden de tuinvisionairs en -architecten van morgen waarover retail, en meer bepaald tuin, echt  gaat: inzien hoe de maatschappij snel evolueert en begrijpen dat de kansen voor de spelers in garden retail (winkels, tuincentra, kwekerijen) voor het grijpen liggen.


Te veel exposanten willen nog steeds per se aan beursbezoekers vertellen waarover hun (groen)product gaat, terwijl het debat zich in een ander register afspeelt. Echte centrale kwesties zijn de zoektocht naar waardenpatronen, de uiting van authenticiteit en eigenheid, de drang naar evenwicht en balans, en de invulling van tijd en ruimte in deze wereld. Precies daar ligt de toekomst van de tuin: een voedingsbodem bieden aan de hedendaagse consument die de tuin beschouwt als een expressie en een fundamenteel onderdeel van zijn levensevenwicht. Toch zal die consument altijd te kampen hebben met een beperkte koopkracht, waardoor het opboksen blijft tegen reisdromen en andere vormen van vrijetijdsbesteding.


Echter ook de presentatie van de beurs vormde een bron van inspiratie. Zo verduidelijkten de didactische ondersteuningen - waarvoor Bert Huls zijn inspiratie vond in de leerfilosofie van het Boeddhisme - bijvoorbeeld de impact van kleuren in de tuincommunicatie. Aandachtig omspringen met kleuren kan de sectorgenoten duidelijk nieuwe communicatie-opportuniteiten bieden op het vlak van emotional & sensorial marketing.

Tuinproducten of doordachte tuinconcepten?

De Nederlandse tuinbranche vormt met een totaalomzet van om en bij de 4,2 miljard euro een niet te onderschatten pijler van de economie. Een bezoek aan ketens Intratuin of Life & Garden leert al snel dat ook in Nederland het assortiment succesvol evolueerde van levend groen en gereedschappen naar home improvement, ofte de verfijning van de buitenleef- en woonruimte. Een evolutie die zich trouwens ook in de doe-het-zelfbranche manifesteert.


Binnen wordt buiten, en buiten wordt binnen. De tuin wordt een buitenkantoorruimte, daken zijn meer en meer de enige vorm van groenvoorziening, moestuinen moeten kunnen hangen en levende planten vormen verrassende wanddecoratie. Begrijpen de standhouders voldoende dat ze concepten dienen te bedenken die inspelen op dergelijke toekomstperspectieven?


Garden Future gaf elke retailer een verfrissend verantwoordelijkheidsgevoel mee en aanknopingspunten om zijn business model opnieuw uit te vinden. Als ze dat in de praktijk brengen is “the sky the limit”, ook voor de Eurotuins, Aveve’s en Van Gastels in onze contreien.

 

 

Thierry Coeman
Retail Dynamics
 

Tal van handelaars, fabrikanten, architecten en kwekers konden het afgelopen weekend hun tuindeskundigheid opkrikken tijdens de eerste editie van Garden Future in het Nederlandse ’s Hertogenbosch. De initiatiefnemers, waaronder regisseur en tuinconceptontwikkelaar Bert Huls en Tuinbranche Nederland, brachten onder het motto “Trends creëren” een nieuwe inspiratiebeurs voor de tuinsector.

Grasduinen in de toekomst van de tuin

Twee halruimtes en 160 verschillende exposanten gunden de geïnteresseerden een blik in de toekomst van de tuin. Al bij de inkomhal vertolkten de studenten van de gerenommeerde Design Academy van Eindhoven - het vroegere Mekka van de designgoeroe Edelwij Edelkoort - aan de hand van een achttal banners hun inzichten op de tuinbeleving en verwachtingspatronen van de huidige consument. Met thema’s als Travelling Roots, Guerilla Gardening, Inside Gardening demonstreerden de tuinvisionairs en -architecten van morgen waarover retail, en meer bepaald tuin, echt  gaat: inzien hoe de maatschappij snel evolueert en begrijpen dat de kansen voor de spelers in garden retail (winkels, tuincentra, kwekerijen) voor het grijpen liggen.


Te veel exposanten willen nog steeds per se aan beursbezoekers vertellen waarover hun (groen)product gaat, terwijl het debat zich in een ander register afspeelt. Echte centrale kwesties zijn de zoektocht naar waardenpatronen, de uiting van authenticiteit en eigenheid, de drang naar evenwicht en balans, en de invulling van tijd en ruimte in deze wereld. Precies daar ligt de toekomst van de tuin: een voedingsbodem bieden aan de hedendaagse consument die de tuin beschouwt als een expressie en een fundamenteel onderdeel van zijn levensevenwicht. Toch zal die consument altijd te kampen hebben met een beperkte koopkracht, waardoor het opboksen blijft tegen reisdromen en andere vormen van vrijetijdsbesteding.


Echter ook de presentatie van de beurs vormde een bron van inspiratie. Zo verduidelijkten de didactische ondersteuningen - waarvoor Bert Huls zijn inspiratie vond in de leerfilosofie van het Boeddhisme - bijvoorbeeld de impact van kleuren in de tuincommunicatie. Aandachtig omspringen met kleuren kan de sectorgenoten duidelijk nieuwe communicatie-opportuniteiten bieden op het vlak van emotional & sensorial marketing.

Tuinproducten of doordachte tuinconcepten?

De Nederlandse tuinbranche vormt met een totaalomzet van om en bij de 4,2 miljard euro een niet te onderschatten pijler van de economie. Een bezoek aan ketens Intratuin of Life & Garden leert al snel dat ook in Nederland het assortiment succesvol evolueerde van levend groen en gereedschappen naar home improvement, ofte de verfijning van de buitenleef- en woonruimte. Een evolutie die zich trouwens ook in de doe-het-zelfbranche manifesteert.


Binnen wordt buiten, en buiten wordt binnen. De tuin wordt een buitenkantoorruimte, daken zijn meer en meer de enige vorm van groenvoorziening, moestuinen moeten kunnen hangen en levende planten vormen verrassende wanddecoratie. Begrijpen de standhouders voldoende dat ze concepten dienen te bedenken die inspelen op dergelijke toekomstperspectieven?


Garden Future gaf elke retailer een verfrissend verantwoordelijkheidsgevoel mee en aanknopingspunten om zijn business model opnieuw uit te vinden. Als ze dat in de praktijk brengen is “the sky the limit”, ook voor de Eurotuins, Aveve’s en Van Gastels in onze contreien.

 

 

Thierry Coeman
Retail Dynamics
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opnieuw geen akkoord over onkruidverdelger glyfosaat

09/11/2017

Op 15 december verloopt de vergunning van glyfosaat, het hoofdingrediënt van de mogelijk kankerverwekkende onkruidverdelger Roundup. De Europese Commissie wilde de vergunning met vijf jaar verlengen ‑ tegen de wil in van het Europees Parlement ‑ en had erop gerekend vandaag groen licht te krijgen van de lidstaten, maar dat plan mislukte.

Aandeelhouder Intergamma stapt naar de rechter

30/10/2017

Bricorama, minderheidsaandeelhouder van Intergamma, stapt naar de rechter. De Fransen zijn het immers niet eens met het verkoopproces van de aandelen van het Ierse CRH, dat bijna 50% van de aandelen van Intergamma in handen heeft.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Filialen Formido worden omgevormd naar Praxis

07/09/2017

Doe-het-zelfgroep Maxeda gaat de formule Formido achter zich laten en de franchisenemers een aanbod doen om over te stappen naar Praxis. Daarbij zullen ook een aantal winkels worden gesloten.

Bricorama wil Gamma niet verkopen

01/09/2017

Het Franse doe-het-zelfbedrijf Bricorama is niet van plan om de Belgische en Nederlandse vestigingen van Gamma te verkopen. Die geruchten deden al een tijdje de ronde, maar worden nu dus naar de prullenmand verwezen.

Analyse: Opvolger Rudi Petit-Jean wacht zware taak bij Gamma

22/08/2017

Het plotse afscheid van formuledirecteur Rudi Petit-Jean bij Gamma België roept heel wat vragen op over de toekomst van de doe-het-zelfketen, die in woelig vaarwater zit door ruziënde aandeelhouders. 

Back to top