Amazon brengt robots naar de huiskamer | RetailDetail

Amazon brengt robots naar de huiskamer

Amazon brengt robots naar de huiskamer
Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

 

Amazon brengt The Jetsons tot leven

In zijn Lab126-researchdivisie in Zuid-Californië werkt Amazon volgens Bloomberg met een groot team aan een nog ‘top secret’ roboticaproject dat het 'Vesta' heeft genoemd. Die naam verwijst naar de Romeinse godin van het huis en het gezin, want de robots die het Amerikaanse bedrijf er ontwikkelt zouden gaan dienen als robotassistenten voor bij consumenten thuis.

 

De robots zouden autonoom kunnen bewegen en er zijn ook verschillende experts in zintuiglijke waarneming en sensoren aangenomen in het lab, wat mogelijk betekent dat de robots ook zullen voelen. In ieder geval zullen de robots kunnen zien en horen, waardoor ze net als stemassistente Amazon Alexa stemcommando’s zullen aannemen. Bloomberg vermoedt dat het zal gaan om een soort “mobiele Alexa die je volgt” doorheen het huis. De futuristische robotdienster van The Jetsons komt met andere woorden steeds dichterbij. 

 

Binnen een paar jaar mainstream?

Of het echter zo’n vaart zal lopen als Amazon hoopt, valt nog af te wachten. Het bedrijf start regelmatig futuristische experimenten op, die lang niet allemaal uiteindelijk in gebruik worden genomen. Ook ligt het volgens Bloomberg-analisten momenteel nog moeilijk bij de consument, zeker nu door privacy-schandalen zoals recent bij Facebook het wantrouwen bij mensen toeneemt. “Het is wellicht moeilijk om op dit moment al aan mensen te verkopen, maar binnen een aantal jaar kan zoiets mainstream zijn”, aldus techwatcher Gerrit De Vynck over de Vesta-robots.

 

Waarom Amazon een huisrobot tot bij klanten wil krijgen? Hoe dieper Amazon binnendringt in huis, hoe makkelijker en meer de onlinereus aan de consument kan verkopen, zoals het ook al probeert met automatische herbevoorradingsprogramma’s en abonnementsformules zoals Prime.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.