Amazon brengt robots naar de huiskamer | RetailDetail

Amazon brengt robots naar de huiskamer

Amazon brengt robots naar de huiskamer
Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

 

Amazon brengt The Jetsons tot leven

In zijn Lab126-researchdivisie in Zuid-Californië werkt Amazon volgens Bloomberg met een groot team aan een nog ‘top secret’ roboticaproject dat het 'Vesta' heeft genoemd. Die naam verwijst naar de Romeinse godin van het huis en het gezin, want de robots die het Amerikaanse bedrijf er ontwikkelt zouden gaan dienen als robotassistenten voor bij consumenten thuis.

 

De robots zouden autonoom kunnen bewegen en er zijn ook verschillende experts in zintuiglijke waarneming en sensoren aangenomen in het lab, wat mogelijk betekent dat de robots ook zullen voelen. In ieder geval zullen de robots kunnen zien en horen, waardoor ze net als stemassistente Amazon Alexa stemcommando’s zullen aannemen. Bloomberg vermoedt dat het zal gaan om een soort “mobiele Alexa die je volgt” doorheen het huis. De futuristische robotdienster van The Jetsons komt met andere woorden steeds dichterbij. 

 

Binnen een paar jaar mainstream?

Of het echter zo’n vaart zal lopen als Amazon hoopt, valt nog af te wachten. Het bedrijf start regelmatig futuristische experimenten op, die lang niet allemaal uiteindelijk in gebruik worden genomen. Ook ligt het volgens Bloomberg-analisten momenteel nog moeilijk bij de consument, zeker nu door privacy-schandalen zoals recent bij Facebook het wantrouwen bij mensen toeneemt. “Het is wellicht moeilijk om op dit moment al aan mensen te verkopen, maar binnen een aantal jaar kan zoiets mainstream zijn”, aldus techwatcher Gerrit De Vynck over de Vesta-robots.

 

Waarom Amazon een huisrobot tot bij klanten wil krijgen? Hoe dieper Amazon binnendringt in huis, hoe makkelijker en meer de onlinereus aan de consument kan verkopen, zoals het ook al probeert met automatische herbevoorradingsprogramma’s en abonnementsformules zoals Prime.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Eerste Nederlandse Amazon Prime Day op 16 en 17 juli

03/07/2018

Amazon organiseert zijn jaarlijkse Prime Day, met aanbiedingen voor Prime-leden, voor het eerst in Nederland. Anderhalve dag lang krijgen klanten toegang tot exclusieve kortingen en nieuwe productlanceringen.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.