Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen | RetailDetail

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen
Foto: Shutterstock

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

 

Samenwerkingen met Google en Carrefour

Fnac Darty zet dit jaar vooral in op synergiewinsten via samenwerkingsakkoorden en de verdere integratie van de Fnac- en Darty-ketens. Tegen het eind van dit jaar wil de groep zo 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren. Naar eigen zeggen is het goed op weg om die doelstelling te behalen, onder meer dankzij strategische samenwerkingen met Carrefour en Google.

 

Met Carrefour sloot Fnac Darty vorig jaar een inkoopovereenkomst, waarbij de beide Franse retailgroepen de krachten bundelen voor hun elektronica-aankopen. De uitrol van die overeenkomst vordert snel, aldus Fnac Darty: de retailers voeren al een aantal onderhandelingen met leveranciers samen en er is ook al een gemeenschappelijke duurzaamheidsbeleid uitgewerkt. 

 

Sinds deze maand is er ook een nieuwe strategische samenwerking met Google, dat in alle winkels eigen corners krijgt en Fnac Darty in ruil daarvoor op de eerste rij zet voor nieuwe lanceringen, ook op het vlak van artificiële intelligentie en stemassistenten. Ook met telecombedrijf Orange heeft Fnac Darty afgelopen kwartaal de banden aangehaald voor de distributie van audioboeken.

 

Integratie van de ketens goed op weg

Ondertussen gaat de integratie van Fnac en Darty verder: de verhuis naar een nieuw hoofdkantoor is bijna afgerond en in twintig Darty-winkels is voortaan ook een fotobewerkingsservice te vinden, die voorheen alleen bij Fnac bestond. “Ondanks een zwakke consumptiemarkt tekende Fnac Darty omzetgroei op en bewees het nogmaals de soliditeit van haar businessmodel”, aldus CEO Enrique Martinez.

 

Op groepsniveau ging de omzet er zowel op vergelijkbare basis als met inbegrip van winkelopeningen er met 0,6% op vooruit: de totale omzet kwam uit 1,69 miljard euro. De Frans-Zwitserse thuismarkt tekende wel een lichte daling op van 0,3% naar 1,3 miljard euro, vooral door de negatieve impact van de verplichte sluiting van een aantal Darty-winkels in 2017 en de daling van de Zwitserse frank. De opening van elf nieuwe franchisevestigingen kon dit niet goedmaken. 

 

Sterke groei in de Benelux

De Benelux-markt kende aanzienlijke groei: de omzet steeg er met 4,2% naar 231 miljoen euro. Op vergelijkbare basis was de omzetgroei 2,2%. In België zag de groep een scherpe groei via e-commerce, maar ook dankzij de uitbreiding van het witgoedaanbod. In Nederland plukte de groep, die er actief is met de formule BCC, het voorbije kwartaal de eerste vruchten van het transformatieplan: ondanks de winkelsluitingen, waarvan twee nog dit jaar, steeg de omzet er. Vooral online nam de verkoop dankzij een nieuwe marketingstrategie flink toe.

 

Ook op het Iberisch schiereiland boekten de Franse elektroretailers groei: de markt is ondertussen goed voor een omzet van 152 miljoen euro (+3,4%). De groep onderstreept in een persverklaring bovendien dat het nieuwe en verlengde kredietvoorwaarden heeft weten te onderhandelen, als teken van een hernieuwd vertrouwen in het bedrijf bij de banken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.