Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen | RetailDetail

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen
Foto: Shutterstock

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

 

Samenwerkingen met Google en Carrefour

Fnac Darty zet dit jaar vooral in op synergiewinsten via samenwerkingsakkoorden en de verdere integratie van de Fnac- en Darty-ketens. Tegen het eind van dit jaar wil de groep zo 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren. Naar eigen zeggen is het goed op weg om die doelstelling te behalen, onder meer dankzij strategische samenwerkingen met Carrefour en Google.

 

Met Carrefour sloot Fnac Darty vorig jaar een inkoopovereenkomst, waarbij de beide Franse retailgroepen de krachten bundelen voor hun elektronica-aankopen. De uitrol van die overeenkomst vordert snel, aldus Fnac Darty: de retailers voeren al een aantal onderhandelingen met leveranciers samen en er is ook al een gemeenschappelijke duurzaamheidsbeleid uitgewerkt. 

 

Sinds deze maand is er ook een nieuwe strategische samenwerking met Google, dat in alle winkels eigen corners krijgt en Fnac Darty in ruil daarvoor op de eerste rij zet voor nieuwe lanceringen, ook op het vlak van artificiële intelligentie en stemassistenten. Ook met telecombedrijf Orange heeft Fnac Darty afgelopen kwartaal de banden aangehaald voor de distributie van audioboeken.

 

Integratie van de ketens goed op weg

Ondertussen gaat de integratie van Fnac en Darty verder: de verhuis naar een nieuw hoofdkantoor is bijna afgerond en in twintig Darty-winkels is voortaan ook een fotobewerkingsservice te vinden, die voorheen alleen bij Fnac bestond. “Ondanks een zwakke consumptiemarkt tekende Fnac Darty omzetgroei op en bewees het nogmaals de soliditeit van haar businessmodel”, aldus CEO Enrique Martinez.

 

Op groepsniveau ging de omzet er zowel op vergelijkbare basis als met inbegrip van winkelopeningen er met 0,6% op vooruit: de totale omzet kwam uit 1,69 miljard euro. De Frans-Zwitserse thuismarkt tekende wel een lichte daling op van 0,3% naar 1,3 miljard euro, vooral door de negatieve impact van de verplichte sluiting van een aantal Darty-winkels in 2017 en de daling van de Zwitserse frank. De opening van elf nieuwe franchisevestigingen kon dit niet goedmaken. 

 

Sterke groei in de Benelux

De Benelux-markt kende aanzienlijke groei: de omzet steeg er met 4,2% naar 231 miljoen euro. Op vergelijkbare basis was de omzetgroei 2,2%. In België zag de groep een scherpe groei via e-commerce, maar ook dankzij de uitbreiding van het witgoedaanbod. In Nederland plukte de groep, die er actief is met de formule BCC, het voorbije kwartaal de eerste vruchten van het transformatieplan: ondanks de winkelsluitingen, waarvan twee nog dit jaar, steeg de omzet er. Vooral online nam de verkoop dankzij een nieuwe marketingstrategie flink toe.

 

Ook op het Iberisch schiereiland boekten de Franse elektroretailers groei: de markt is ondertussen goed voor een omzet van 152 miljoen euro (+3,4%). De groep onderstreept in een persverklaring bovendien dat het nieuwe en verlengde kredietvoorwaarden heeft weten te onderhandelen, als teken van een hernieuwd vertrouwen in het bedrijf bij de banken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.