"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"
Shutterstock

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

 

Media Markt 13% duurder

Met de vraag "Waar zijn elektroproducten het goedkoopst" trok de krant De Standaard naar vergelijk.be. De vergelijkingswebsite leverde een lijst af van de honderd meest bekeken elektroproducten, voorzien van de prijzen zoals die gelden bij online retailers Amazon, Coolblue en Media Markt. Andere webwinkels werden evenwel niet meegenomen in het onderzoek.

 

In meer dan 80% van de gevallen laat Amazon zijn concurrenten ver achter zich als het aankomt op de aankoopprijs. Coolblue is over het algemeen 17% duurder, Media Markt doet het iets beter met een prijsverschil van 13% tegenover Amazon.de, de Duitse website van Amazon die vandaag ook al in het Nederlands beschikbaar is. 

 

Belg gaat voor 'ropo'

Media Markt België zelf ziet in Amazon.de evenwel geen directe concurrent: "Slechts 5.350 van de 250.000 producten in ons gamma zijn ook te vinden bij Amazon Duitsland," zegt woordvoerder Janick De Saedeleer. De multimediaketen vergelijkt wel met andere Belgische spelers als Coolblue en Vanden Borre en hanteert voor meer dan de helft van de producten exact dezelfde prijs.

 

Volgens vergelijk.be-oprichter Ben Kerkhof is de agressieve prijzenpolitiek van Amazon een duidelijk teken dat het Amerikaanse bedrijf zich in de markt wil inkopen. Toch kiezen de Belgen nog steeds voor aankopen in de fysieke winkel, zo meent hij: "Van onze bezoekers doet 60% aan 'ropo', dat staat voor 'research online, purchase offline'." Ook windowshoppen, waarbij de consument rondkijkt in een bakstenen winkel en nadien online koopt, blijft populair.

 

Ook in Nederland blijkt Amazon in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper te zijn dan zijn concurrenten; in Frankrijk zijn de Amerikanen zelfs de onbetwiste marktleider voor e-commerce. In dat land heeft Amazon wel een volwaardige webwinkel, terwijl België en Nederland voorlopig nog aangewezen zijn op Amazon Duitsland. Maar als Amazon met een echte webwinkel van start gaat in België en Nederland, dan zou dat wel eens voor een grote verschuiving kunnen zorgen op de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.