Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deall

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal
Shutterstock

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

 

Amazon betreedt het strijdtoneel

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart krijgt mogelijk concurrentie van Amazon in zijn poging om het meerderheidsbelang te verwerven in Flipkart, Amazon’s grootste rivaal in India. Amerikaanse nieuwsbronnen meldden woensdag dat de online retailreus een formeel bod zou gedaan hebben op 60% van Flipkart in, het dubbele van wat Walmart hoopte te bemachtigen voor zijn budget van 10 tot 12 miljard dollar (8,4 tot 10 miljard euro).

 

Het is weinig waarschijnlijk dat Flipkart daadwerkelijk zo’n aanzienlijk deel van zijn belangen uit handen zal geven aan eender welke partij: vorige maand nog wees aandeelhouder Softbank het bod van Walmart af voor slechts 30% van de Flipkart-aandelen. Toch maakt de inmenging van Amazon in de Walmart-Flipkart-deal, die volgens insiders zo goed als rond was, duidelijk hoe groot de belangen wel zijn in India, waar binnen een tiental jaren zo’n 200 miljard dollar (170 miljard euro) per jaar te rapen zal zijn op de e-commercemarkt.

 

Achter de schermen

Voor Walmart zou de deal met Flipkart weleens de enige kans zijn om voet aan wal te krijgen in India, terwijl Amazon al miljarden investeerde in zijn marktpositie in het land en begrijpelijkerwijs niet tuk is op bijkomende concurrentie van Walmart in de regio.

 

Twee jaar geleden benaderde Amazon Flipkart al met een bod, dat uiteindelijk te licht bevonden werd, voor 51 à 55% van de aandelen in het bedrijf. Nu twee hevige concurrenten zich in de strijd gooien, “zouden de zaken weleens heel interessant kunnen worden”, zo lieten insiders onlangs weten aan Reuters. De onderhandelingen zijn verre van afgerond en er is ook niet echt een deadline voorzien, aldus de anonieme bronnen, al zou Flipkart toch nog steeds de voorkeur geven aan de deal met Walmart: de Amerikaanse retailer is sterk op het vlak van bakstenen winkels en dat kunnen de Indiërs wel gebruiken als ze werk willen maken van hun plannen voor een nieuwe fysieke winkelketen in India.

 

Veel blijft voorlopig speculatie: Amazon, Walmart en Flipkart weigeren zonder uitzondering commentaar te leveren op wat mogelijk een van de belangrijkste e-commercedeals van het jaar wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.