“MediaMarkt-winkels moeten kleiner en gezelliger”

“MediaMarkt-winkels moeten kleiner en gezelliger”

In zijn eerste interview als interim-baas van Ceconomy heeft Bernhard Düttmann een belangrijke verandering aangekondigd in de winkels van de ketens MediaMarkt en Saturn. Die vindt hij te groot, en: "Vandaag is de sfeer in sommige van onze winkels nog steeds te kil."

 

Kleinere winkels

Volgens Düttmann, die Jörn Werner in oktober verving en nu een jaar lang het bedrijf zal leiden, moet de sfeer en uitstraling van de winkels veranderen. "Mensen willen iets ervaren, ze willen plezier hebben bij het winkelen, zegt de topman aan Handelsblatt. Om daar iets aan te doen moeten de winkels ook kleiner worden. Vandaag zijn ze gemiddeld 3000 m² groot, terwijl de ideale oppervlakte eerder 1700 à 1800 m² is, aldus de topman.

 

Om het bedrijf uit de crisis te leiden, wil Düttmann de organisatie sterker centraliseren en zo kosten besparen en besluitvormingskanalen verkorten. "We komen uit een volledig gedecentraliseerde wereld: winkels, landen - ze hebben allemaal heel onafhankelijk gehandeld", zei hij. "Het bedrijf wentelt zich al veel te lang in in een vals gevoel van veiligheid. Toen we ons dat realiseerden, hebben we ingegrepen."

 

Düttmann spaart in hetzelfde interview ook zijn voorgangers niet. "Een CEO moet altijd het team achter zich krijgen, anders kan hij niets veranderen", zegt hij over Jörn Werner. Ook diens voorganger, Pieter Haas, krijgt een veeg uit de pan. "Toen ik in de raad van bestuur stapte, kregen we veel grafieken te zien over de transformatie van het bedrijf. Ze zagen er eerst goed uit." Maar gaandeweg zag de topman dat er bitter weinig werd gerealiseerd: "Er werd alleen gecoördineerd, niet geïmplementeerd", sneert Düttman.