Aardbeving drukt op resultaten Sony | RetailDetail

Aardbeving drukt op resultaten Sony

Aardbeving drukt op resultaten Sony

Sony voorspelt resultaten voor het volledige boekjaar die niet aan de verwachtingen voldoen. Dat is deels te wijten aan de kosten die het moest maken na een aardbeving in Japan, maar ook de vraag naar smartphonecomponenten viel terug.

 

Gamedivisie blijft sterk presteren

Sony had nochtans voorspeld dat het afstevende op zijn meest winstgevende jaar van de voorbije twintig jaar, maar daar kwam een abrupt einde aan toen het een productielocatie moest laten herstellen van de gevolgen van een aardbeving.

 

De omzet van Sony zal uiteindelijk dalen met 3,8 procent naar 7,8 biljoen yen (63,6 miljard euro). De nettowinst valt dan weer terug met 46 procent naar 80 miljard yen (652 miljoen euro). Dat is een stuk lager dan de voorspellingen van analisten, die een nettowinst van 196 miljard yen (1,6 miljard euro) verwachten.

 

Naast de kosten rond de aardbeving, daalde binnen Sony ook de vraag naar smartphonecomponenten. Dat had onder andere te maken met de vertraagde groei van de iPhone van Apple. Het is de eerste keer sinds 2007 dat de smartphonemarkt minder snel groeit en dat voelt Sony.

 

De gamedivisie van Sony blijft het dan weer wel goed doen. Daar verwacht Sony een winstgroei naar 135 miljard yen (1,1 miljard euro). Sony hoopt op dat vlak zijn resultaten in 2016 verder te verbeteren, met de lancering van de virtualreality-headset PS VR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.