Analyse: Welke toekomst voor Vandenborre en BCC? | RetailDetail

Analyse: Welke toekomst voor Vanden Borre en BCC?

Analyse: Welke toekomst voor Vanden Borre en BCC?
Shutterstock

Wat wordt de impact van de deal tussen Ceconomy (MediaMarkt) en Fnac Darty in de Benelux? Er staan wellicht ingrijpende verschuivingen op til. Van consolidatie in de elektrosector gesproken… 

Collateral damage

Dat Ceconomy op termijn (met name binnen twee jaar) Fnac Darty volledig zal inlijven, lijdt weinig twijfel. Voor de elektronicatak van de voormalige Metro Group is de participatie in de Franse retailer vooral een manier om greep te krijgen op de grote en lucratieve Franse markt, die tot nu toe een harde noot om te kraken bleek voor de Duitse groep. Dat er enige ‘collateral damage’ dreigt in de Benelux, was geen voetnoot waard in de persmededeling. Maar uiteraard roept de financiële operatie hier heel wat vragen op. 
 

Frontale concurrenten

Ga maar na: in België was er al flink wat onrust na het samengaan van de ketens Fnac en Vanden Borre. Beide organisaties schuiven hun hoofdzetels in elkaar, wat de vakbonden doet vrezen voor banenverlies, ook al ontkent de groep dat officieel. Maar het hoofdkantoor is niet de belangrijkste zorg. Kunnen beide winkelmerken naast elkaar blijven bestaan op de Belgische markt, met als nieuwe collega een dominante speler als MediaMarkt? Fnac heeft dan wel een wat aparte positionering, Vanden Borre en MediaMarkt zijn gewoon frontale concurrenten zonder meer. 


Ook al waren de recente resultaten van Vanden Borre niet slecht, twijfelachtig is toch het minste wat je kan zeggen over de toekomst van de keten. Al zal hier ook de mededingingsautoriteit wel haar zegje krijgen wellicht. Nu, in een wereld waar online een steeds groter aandeel neemt, moet het winkelnetwerk sowieso streng worden doorgelicht. Coolblue en bol.com pikken de kersen van de taart, en meer dan dat ook. Er ligt flink wat huiswerk op tafel. 
 

Integreren en saneren

Op de Nederlandse markt is de onzekerheid zo mogelijk nog groter. Elektroketen BCC verkeert al een tijd in zwaar weer en verschillende analisten voorspelden al een pijnlijk einde voor de retailer. Dat wordt er nu niet beter op. Retailspecialist Cor Molenaar neemt alvast geen blad voor de mond bij de collega’s van Marketing Online. “BCC is geen sterk merk en is al jaren verliesgevend. Dat betekent ook dat de relevantie van BCC minder wordt ingezien door de consument. Het merk in leven houden kan ook, maar dat is kostbaar. Metro heeft in Nederland eerder al afscheid genomen van het retailmerk Saturn. Het is een kwestie van overnemen, winkels integreren en daarna saneren.”


Klinkt logisch. Goed, de drastische ingrepen zullen nog niet voor morgen zijn, zolang de effectieve, volledige overname nog geen feit is. Maar of de betrokken ketens echt nog twee jaar respijt zullen krijgen? Wordt ongetwijfeld snel vervolgd…

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.