Bikkers (Free Record Shop) haalt uit naar banken | RetailDetail

Bikkers (Free Record Shop) haalt uit naar banken

Bikkers (Free Record Shop) haalt uit naar banken

President-commissaris Carel Bikkers van Free Record Shop haalt in een interview uit naar de manier waarop banken omgaan met de Nederlandse detailhandel. "Die hebben geen oog voor de wijze van financiering van de detailhandel."

'Minder overheid nodig om te overleven'

In een interview met dagblad De Telegraaf stelt Bikkers dat een faillissement van Free Record Shop noodzakelijk was om de nodige maatreglen te nemen om de onderneming weer succesvol te maken. Het gedwongen vertrek van medewerkers was onder de Nederlandse wetgeving anders onbetaalbaar geweest.

 

"Overleven kan alleen met minder winkels en minder overheid. Als je de zaak niet failliet laat gaan, maar wel stevig wil saneren om weer winstgevend te worden, dan wordt dit in Nederland onbetaalbaar. Dan kom je bij allerlei afvloeiingsregelingen uit die je moet gaan uitkeren. Hiervoor zal geen enkele financier te vinden zijn."

 

'Overname Expo kostte te veel'

Volgens Bikkers is het failissement van Free Record Shop niet alleen te wijten aan de sterk teruggevallen consumentenbestedingen en het missen van de slag op internet. "De omslag naar internet is niet snel genoeg gemaakt. Het was de zoveelste verandering van permanente aard. Free Record Shop is een expert in veranderingen geweest, bijvoorbeeld van vinyl naar cd, maar de laatste veranderingen naar internet zijn niet snel en niet goed gegaan."

 

Hij wijst echter ook op de overname van cadeauwinkel Expo. "Er ging tien miljoen euro uit het bedrijf. Dit had men niet moeten doen. We hadden bovendien onvoldoende managementkwaliteit voor die overname."

 

Bikkers heeft echter ook geen goed woord over voor de rol van de banken. "Die hebben geen oog voor de wijze van financiering van de detailhandel. Sinds 2008 zitten we in een crisis. Winkels hebben het moeilijk, zeker door hun piekbehoefte aan krediet. De detailhandel heeft behoefte aan maatwerk. Nederland was het eerste land ter wereld met de ultieme handelsgeest, maar de banken verschaffen nu nauwelijks tot geen risicokapitaal."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.