Blackberry-baas: "Tablets zijn al achterhaald"

Blackberry-baas: "Tablets zijn al achterhaald"

De verkoop van tablets mag dan wel boomen, volgens topman Thorsten Heins van BlackBerry is de tabletcomputer een hype van voorbijgaande aard. "Over vijf jaar zijn wij weer marktleider in het mobiele gamma", hoopt hij.

Natrappen na mislukte eigen poging?

Mogelijk doet Heins aan wishful thinking, want zelf slaagde BlackBerry er niet in om een succesvolle tablet in de markt te zetten. Het in 2011 gelanceerde PlayBook mislukte compleet. Op waarnemers komt de voorspelling van Heins dan ook eerder over als natrappen.

 

Blackberry zet nu alles in op een vernieuwing van zijn smartphone-assortiment. "Ik wil daarmee zo veel marktaandeel te winnen als ik kan, maar niet door het zijn van een copycat. De tablets zijn achterhaald. Misschien zal er nog een groot scherm in je werkruimte staan, maar het zal geen tablet as such zijn. Tablets zijn geen goed businessmodel."

 

Wereldwijde tabletmarkt groeide 150%

Dit belet niet dat de markt voor tablets momenteel een exponentiële groei kent: in het eerste kwartaal van 2013 werden er volgens marktanalist IDC wereldwijd 49 miljoen verkocht, dat is 2,5 keer meer dan in de eerste drie maanden van 2012.

 

Vooral Android-toestellen doen het goed, met als exponent Samsung: het Zuid-Koreaanse concern zag het jongste jaar zijn wereldwijd marktaandeel aantrekken van elf naar achttien procent. Het knabbelde daarbij vooral aan het marktaandeel van rivaal Apple, die niettemin wel de grootste verdeler van tablets blijft: iPads zijn nog altijd goed voor 40 procent van de totale markt.

 

Apple moet wel voor het eerst Android laten voorgaan: in 2012 haalde Apple nog zestig procent van alle tablet-aankopen naar zich toe, nu haalt Android met 56,5% het leeuwendeel. Ondanks de release van het op tablets gerichte Windows 8 blijven Windows-tablets maar een marginaal fenomeen, met amper drie procent marktaandeel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst

13/10/2017

Het Zuid-Koreaanse Samsung heeft ook in het afgelopen kwartaal een recordwinst gehaald, dankzij sterke prestaties van de chipdivisie. Dat hield een van de drie CEO’s echter niet tegen om op te stappen.

Back to top