Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Lagere prijzen

Vooral voor Fnac Darty zou die samenwerking bijzonder belangrijk kunnen zijn, omdat die voor hen een invloed heeft op het volledige assortiment. Bij Carrefour gaat het slechts over een beperkt deel van het assortiment, maar de concurrentie heeft ook al dergelijke samenwerkingen afgesloten en dus ziet de hypermarktketen zelf ook wel de voordelen in een alliantie.

 

Het samenbrengen van de inkoopkrachten van beide bedrijven, betekent dat ze bij hun leveranciers lagere prijzen kunnen afdwingen, wat er dan weer voor zorgt dat de winsten hoger zullen zijn.

 

Belangrijke speler in de gesprekken is ongetwijfeld Alexandere Bompard. Die is momenteel CEO bij Carrefour, maar had eerder de leiding over Fnac Darty. De samenwerking kan mogelijk dan ook leiden tot shop-in-shops van Fnac bij Carrefour.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nieuwe CEO voor moederbedrijf Desigual

29/11/2017

Eurazeo, het moederbedrijf van modemerken Desigual en Moncler, heeft een nieuwe CEO gevonden. Vanaf 19 maart 2018 neemt Virginie Morgon het stokje over van Patrick Sayer. Morgon is al tien jaar lid van de directie bij het bedrijf.

Groupe Casino gaat online samenwerken met Ocado

28/11/2017

De Franse supermarktgroep Casino heeft een samenwerking ondertekend met de Britse online retailer Ocado. Casino zal de infrastructuur van de Britten gebruiken om zijn eigen online shops te laten groeien.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Back to top