Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie | RetailDetail

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Lagere prijzen

Vooral voor Fnac Darty zou die samenwerking bijzonder belangrijk kunnen zijn, omdat die voor hen een invloed heeft op het volledige assortiment. Bij Carrefour gaat het slechts over een beperkt deel van het assortiment, maar de concurrentie heeft ook al dergelijke samenwerkingen afgesloten en dus ziet de hypermarktketen zelf ook wel de voordelen in een alliantie.

 

Het samenbrengen van de inkoopkrachten van beide bedrijven, betekent dat ze bij hun leveranciers lagere prijzen kunnen afdwingen, wat er dan weer voor zorgt dat de winsten hoger zullen zijn.

 

Belangrijke speler in de gesprekken is ongetwijfeld Alexandere Bompard. Die is momenteel CEO bij Carrefour, maar had eerder de leiding over Fnac Darty. De samenwerking kan mogelijk dan ook leiden tot shop-in-shops van Fnac bij Carrefour.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.