Ceconomy groeit vooral online | RetailDetail

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online
Shutterstock

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Groei in alle regio’s

De totale omzet van Ceconomy kwam in het derde kwartaal uit op 4,739 miljard euro, een groei van 1,1% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral online was er sprake van een sterke groei, waardoor de online verkoop nu goed is voor 10,6% van de totale omzet (tegenover 9,3% een jaar eerder). Bij MediaMarktSaturn steeg de online omzet met 33% en binnen heel het bedrijf met 16% naar 504 miljoen euro.

 

In de DACH-zone (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) groeide Ceconomy met 2,1%, vooral dankzij goede prestaties in Duitsland. In West- en Zuid-Europa steeg de omzet met 1,4%, terwijl Oost-Europa met 4,3% de grootste sprong voorwaarts maakte. 

 

De verliezen bij Ceconomy werden in het derde kwartaal verder teruggedrongen: zo steeg de EBITDA van een verlies van 26 miljoen euro naar een verlies van slechts 4 miljoen euro. Ook de EBIT steeg van een verlies van 83 miljoen euro naar een verlies van 61 miljoen euro.

 

“Multichannel toont zich steeds meer als het model van de toekomst en we zijn zeer goed gepositioneerd op dit gebied. Dit bevestigt nogmaals onze plek als de het grootste en leidende platform voor consumentenelektronica in Europa”, zegt CEO Pieter Haas. “De aankoop van het aandeel in Fnac Darty onderlijnt onze ambitie om actief deel te nemen aan de consolidatie op de Europese markt.”

 

Ceconomy ontstond in juli, na de splitsing van de Duitse Metro Group in twee aparte takken. Ook tegenhanger Metro presenteerde vandaag de eerste onafhankelijke cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.