Ceconomy groeit verder in transitiejaar | RetailDetail

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

Ceconomy groeit verder in transitiejaar
Shutterstock

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Online groei met een vijfde

Op vergelijkbare basis was er zelfs een groei van 5,8% ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groei kwam er in de DACH-zone, waar Ceconomy met 7,2% groeide. In Oost-Europa ging het er dan weer met 2,9% op achteruit, terwijl de rest van Europa groeide met 6,3%. “We zien dat Ceconomy in dit transitiejaar, waarin we een onafhankelijk bedrijf werden, op het goede spoor zit. We zijn goed gepositioneerd om de veranderingen in de Europese markt voor consumentenelektronica te leiden”, zegt CEO Pieter Haas.

 

Online maakte Ceconomy een sprong van 21% en als de pure players binnen de groep worden weggefilterd, kwam de groei zelfs uit op 39%. 44% van de online bestellingen worden in de winkels opgehaald.

 

In het vierde kwartaal werden dertien nieuwe winkels geopend en sloot één vestiging de deuren. In totaal telt de groep nu 1.053 winkels. De gemiddelde winkeloppervlakte daalde verder met 3,4% naar 2.811 m².

 

Voor het volledige boekjaar steeg de omzet met 1,3% naar 22,2 miljard euro, terwijl de vergelijkbare omzet er met 1,9% op vooruitging. Ceconomy geeft de volledige jaarcijfers wel pas op 19 december vrij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Opnieuw minder kwartaalwinst voor H&M Group

28/06/2018

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz, de groep boven modeketens als H&M, COS, Monki of nog &Other Stories, ziet zijn winst nu al voor het vierde kwartaal op een rij lager uitkomen dan gedacht.

Hema groeit online en in Duitsland

28/06/2018

Hema boekte betere resultaten in het eerste kwartaal, onder andere dankzij een sterke groei online. De winkelketen zet zijn groeistrategie verder en wil de expansie in Duitsland versnellen.