Ceconomy vindt vooral online groei | RetailDetail

Ceconomy vindt vooral online groei

Ceconomy vindt vooral online groei

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

 

Lagere winst

De omzet van Ceconomy kwam in het eerste kwartaal uit op 6,9 miljard euro. Op gerapporteerde basis is dat een groei van 0,6%, op vergelijkbare basis een met 1,3%. De online omzet steeg met 12% naar 814 miljoen euro, bij Media Markt en Saturn groeide de online verkoop zelfs met 22%. Ceconomy haalt nu 11,7% van zijn omzet uit de online verkoop, tegenover 10,5% een jaar eerder. Het doel van Ceconomy is om dat aandeel op te drijven naar minstens 15%.

 

Zoals verwacht vielen de winstcijfers wel terug, aangezien Ceconomy eind januari al een winstwaarschuwing had uitgestuurd. In het vorige boekjaar was er nog sprake van een EBIT van 308 miljoen euro, maar voor het eerste kwartaal van het boekjaar 2017/2018 was dat slechts 258 miljoen euro. “Het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar was er eentje met gemengde gevoelens”, zegt CEO Pieter Haas. “Langs de ene kant was Black Friday de sterke verkoopdag in de geschiedenis van MediaMarktSaturn. Aan de andere kant waren de resultaten rond Kerstmis en in de rest van december niet zo sterk als verwacht.”

 

Om die tegenvaller goed te maken wil Haas de komende kwartalen sneller in de kosten snijden. “We zijn nog altijd overtuigd dat we onze doelen kunnen halen voor het hele jaar”, aldus Haas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.