Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen | RetailDetail

Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen

Concrete Chinese interesse voor Bang & Olufsen

De Deense producent van luxe hifi-apparatuur en andere consumentenelektronica Bang & Olufsen voert gesprekken met zijn Chinese zakenpartner Sparkle Roll Group over een mogelijke verkoop van het bedrijf.

Al drie jaar verlieslatend

De Sparkle Roll Group onderhandelt exclusief met het Deense Bang & Olufsen, hebben de Chinezen zelf bevestigd in een persbericht. Wel voegen ze er meteen aan toe dat er nog geen overeenstemming is over de prijs. Beide bedrijven zijn geen onbekenden voor elkaar: Bang & Olufsen heeft sinds 2012 een samenwerkingsverband met Sparkle Roll Group voor de Chinese markt. Die groep is gespecialiseerd in de invoer en verkoop van luxemerken als Boucheron, Oettinger, Davidoff, Lamborghini, Bentley en Rolls Royce.

 

Het 91 jaar oude Bang & Olufsen, dat op de beurs van Kopenhagen meer dan 400 miljoen euro waard is, draait al drie jaar na elkaar verlies en ziet de verkoop van zijn dure designinstallaties afkalven in een markt waar de consument almaar vaker muziek beluistert via zijn smartphone in plaats van via een dure hifi-installatie.

 

IJzersterke reputatie

Eind 2014 liet topman Ole Andersen al verstaan dat Bang & Olufsen te klein was om te overleven in een wereld die gedomineerd wordt door giganten als het Zuid-Koreaanse Samsung en het Japanse Sony. Qi Jianhong, de kapitaalkrachtige topman van Sparkle Roll Group, gelooft echter dat de ijzersterke reputatie van B&O het tij kan doen keren: “We zijn gek op de producten, de innovatieve kracht en de ­intrinsieke waarde van dit unieke merk dat wereldwijd herkend wordt.” Volgens hem kan een nieuwe eigenaar “middelen vrijmaken om de groei te versnellen en te consolideren”.

 

Vorig jaar verkocht B&O al zijn automotive-afdeling (autoradio's en -luidsprekers) aan Harman International voor 145 miljoen euro. Vorige week nog meldde het bedrijf dat het de productie van zijn tv-toestellen gaat uitbesteden aan LG Electronics uit Taiwan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.