Consumentenbond wil langere garantie voor consumenten | RetailDetail

Consumentenbond wil langere garantie voor consumenten

Consumentenbond wil langere garantie voor consumenten
http://www.shutterstock.com/nl/pic-109919276/stock-photo-young-couple-in-consumer-electronics-store-looking-at-latest-laptop-television-and-photo-camera.html?src=o39MP-ItcS6iMV7XZorDoQ-1-14

De Consumentenbond wil dat er een aanpassing komt van de verwachte levensduur die wordt aangehouden bij een groot aantal producten. Die is vaak langer in de werkelijkheid dan op papier en dat heeft zijn effect op de garantie op het product.

Recht op een deugdelijk product

De Nederlandse consument heeft immers recht op een deugdelijk product gedurende de verwachte levensduur van hun aankoop. Die verwachte levensduur wordt gebruikt om te bepalen of een consument recht heeft op een kosteloze reparatie of vervanging van het product. Heel wat winkeliers houden echter vast aan de fabrieksgarantie of ze beroepen zich op een lijst met richtlijnen voor gebruiksduur van de brancheorganisatie Uneto-VNI.

 

De gebruiksduur op die lijst komt echter meestal niet overeen met de werkelijkheid, stelt de Consumentenbond na een enquête bij 6.800 Nederlanders rond de levensduur van bepaalde elektronica. Daaruit blijkt dat producten meestal langer meegaan dan wordt aangegeven door Uneto-VNI: zo stelt die dat navigatiesystemen slechts twee jaar zouden meegaan, terwijl die bij de consument gemiddeld zes jaar in gebruik blijft. Daarnaast blijkt dat duurdere producten niet altijd langer meegaan dan goedkopere producten, iets dat wel wordt beweerd door de branche zelf.

 

De Consumentenbond heeft op basis van de enquête zelf een levensduurlijst samengesteld, die consumenten kunnen gebruiken om een langere garantie te bemachtigen bij een defect product.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.