Coolblue stelt beursgang - alweer - uit

Coolblue

De Nederlandse e-tailer Coolblue stelt zijn beursgang (alweer) op het laatste nippertje uit. De omstandigheden op de beurs zijn niet goed, klinkt het - al kunnen ook de teleurstellende omzetcijfers van enkele dagen geleden daar iets mee te maken hebben.

 

Op het nippertje

Deze zomer gonsde het van de geruchten over een beursgang van de Rotterdamse webshop: wordt de plaats van verkoop Amsterdam of toch Brussel? Worden het aandelen van topman Pieter Zwart of van medeaandeelhouder HAL (of beide) die te koop aangeboden zouden worden? Begin deze maand volgde dan de bevestiging: het zou Amsterdam worden, en een combinatie van beide grootaandeelhouders (en kleinere aandeelhouders, en nieuwe aandelen). Bovendien zou de beursgang nog deze maand plaatsvinden.

 

Niets van dat alles, echter: vanochtend werd een persbericht uitgestuurd dat beslist is de beursgang "tot nader order uit te stellen". Daarvoor wijst het bedrijf naar "onzekerheid in de financiële markten", die ervoor zorgt "dat investeerders terughoudend zijn ten opzichte van beursgangen in de ecommerce". Daarmee komen vermoedelijk de expansieplannen naar nieuwe landen, en naar nieuwe diensten, even in de koelkast terecht.

 

Pas vorige week nog berichtte het FD over een sterk afgenomen winstmarge, onder meer door een gebrek aan personeel in het distributiecentrum in Tilburg. Coolblue zou daarop bewust minder hebben geadverteerd en producten later hebben geleverd, wat zorgde voor minder inkomsten. Bovendien moest - met een hoger salarisbod - nieuw personeel worden aangetrokken, schreef de krant. De winstmarge voor de tweede jaarhelft zou door dat alles gaan dalen van 4,6% naar 2,7%, zo voorspelde ING. Naar die cijfers verwijst Coolblue echter niet in zijn persbericht.

 

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Coolblue een beursgang op het nippertje afblaast: in april dit jaar werd een aangekondigde beursgang nog uitgesteld, omdat het bedrijf "de organisatie intern nog beter [wilde] klaarstomen". Nochtans had de e-tailer pas twee maanden eerder toegegeven "heel hard na te denken" over een beursgang. Toen al noemden analisten die beslissing "uitzonderlijk en niet zonder risico". 

 

Zoals gewoonlijk reageerde medeoprichter Pieter Zwart met een kwinkslag op het nieuws: "Als grootaandeelhouders blijven we doen waar we goed in zijn, aandelen houden. Samen gaan we er gewoon het aller aller allerbeste jaar van maken in Nederland, België en Duitsland."