Dumbphones bezig aan comeback | RetailDetail

'Dumbphones' bezig aan comeback

'Dumbphones' bezig aan comeback

De grote smartphonebedrijven moeten rekening houden met de terugkeer van de 'dumbphones': die telefoons beschikken over een pak minder functies, maar sinds enkele maanden is de verkoop terug aan een opmars bezig.

Lage prijs, lange batterijduur

Vooral in opkomende markten doen de ‘domme’ telefoons het goed: zo steeg de verkoop in Afrika in het tweede kwartaal van 2016 met 32%, terwijl de verkoop van smartphones met 5,2% daalde. Experts verwachten ook dat die opmars nog een tijdje zal aanhouden, vooral dankzij de lagere prijs van de toestellen. Een gemiddelde smartphone kost immers ongeveer 240 euro, voor  een dumbphone is dat slechts 18 euro. De Nokia 3310, de immens populaire gsm die binnenkort zijn terugkeer maakt, kost 49 euro en is dus zelfs nog in het duurdere segment te vinden.

 

Niet enkel de prijs is de reden waarom opkomende markten zo’n fan zijn van de toestellen: ook de batterijduur draagt bij aan het succes. Omdat de telefoons minder functies hebben, verbruiken ze ook minder energie en gaat de batterij ook veel langer mee. Het is een klacht die mensen al jaren hebben over smartphones en die nog nijpender is in landen waar elektriciteit niet zomaar overal verkrijgbaar is.

 

Interessante functies

Daarnaast slagen de producenten van de eenvoudige modellen er in om toch interessante functies toe te voegen aan de toestellen. Zo zou één producent werken aan een telefoon die het mogelijk maakt om gratis gesprekken te voeren via mobiel internet, en dat voor een prijs van nog geen 20 euro. Tot slot heeft ook de opkomst van betaalsystemen die werken via sms bijgedragen tot de comeback van de dumbphone. In verschillende opkomende markten zijn die diensten bijzonder populair.

 

Experts verwachten nu dat grote fabrikanten van smartphones het in de toekomst wel eens moeilijk kunnen hebben met de opmars van de eenvoudigere modellen, vooral dan in opkomende markten. Zij zullen ook moeten inzeten op goedkopere modellen die voldoen aan de eisen van de consument, maar met minder snufjes die amper of niet gebruikt worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.