'Dumbphones' bezig aan comeback

'Dumbphones' bezig aan comeback

De grote smartphonebedrijven moeten rekening houden met de terugkeer van de 'dumbphones': die telefoons beschikken over een pak minder functies, maar sinds enkele maanden is de verkoop terug aan een opmars bezig.

Lage prijs, lange batterijduur

Vooral in opkomende markten doen de ‘domme’ telefoons het goed: zo steeg de verkoop in Afrika in het tweede kwartaal van 2016 met 32%, terwijl de verkoop van smartphones met 5,2% daalde. Experts verwachten ook dat die opmars nog een tijdje zal aanhouden, vooral dankzij de lagere prijs van de toestellen. Een gemiddelde smartphone kost immers ongeveer 240 euro, voor  een dumbphone is dat slechts 18 euro. De Nokia 3310, de immens populaire gsm die binnenkort zijn terugkeer maakt, kost 49 euro en is dus zelfs nog in het duurdere segment te vinden.

 

Niet enkel de prijs is de reden waarom opkomende markten zo’n fan zijn van de toestellen: ook de batterijduur draagt bij aan het succes. Omdat de telefoons minder functies hebben, verbruiken ze ook minder energie en gaat de batterij ook veel langer mee. Het is een klacht die mensen al jaren hebben over smartphones en die nog nijpender is in landen waar elektriciteit niet zomaar overal verkrijgbaar is.

 

Interessante functies

Daarnaast slagen de producenten van de eenvoudige modellen er in om toch interessante functies toe te voegen aan de toestellen. Zo zou één producent werken aan een telefoon die het mogelijk maakt om gratis gesprekken te voeren via mobiel internet, en dat voor een prijs van nog geen 20 euro. Tot slot heeft ook de opkomst van betaalsystemen die werken via sms bijgedragen tot de comeback van de dumbphone. In verschillende opkomende markten zijn die diensten bijzonder populair.

 

Experts verwachten nu dat grote fabrikanten van smartphones het in de toekomst wel eens moeilijk kunnen hebben met de opmars van de eenvoudigere modellen, vooral dan in opkomende markten. Zij zullen ook moeten inzeten op goedkopere modellen die voldoen aan de eisen van de consument, maar met minder snufjes die amper of niet gebruikt worden.