'Elektronicawinkels moeten zich beter onderscheiden'

'Elektronicawinkels moeten zich beter onderscheiden'
Elektronicawinkels hebben alleen kans om te overleven als ze zich goed weten te onderscheiden van internetwinkels. Dit kan door beleving (zoals bij Mediamarkt), specialisatie (Bang & Olufsen) of dienstverlening (Expert).

Dat schrijft het Nijmeegse adviesbureau DTNP in een analyse van de elektronicamarkt. De positie van vooral kleinere winkels staat sterk onder druk door de snelle groei van internetverkoop, de komst van enorme elektronicawinkels als BCC, Mediamarkt en Saturn en een daling van de bestedingen. Deze liggen intussen onder het niveau van 2003, zo meldt het bureau. In de eerste helft van 2011 is als een gevolg hiervan het aantal winkels met 7 procent gedaald, met het faillissement van It's als belangrijkste blikvanger.

 

De onderzoekers verwachten dat deze sanering zich de komende jaren zal voortzetten. Winkels die overleven, zullen veelal in de binnensteden zitten en zich onderscheiden door specialisatie of service. Een keten als Mediamarkt heeft intussen een marktaandeel van 20 procent en daar is voor kleinere winkels die niet in de binnensteden gevestigd zijn steeds moeilijker tegen te concurreren. Het assortiment is te klein, ze zijn minder bekend en ze hebben het imago duur te zijn.

Tags: