'Elektronicawinkels moeten zich beter onderscheiden'

'Elektronicawinkels moeten zich beter onderscheiden'
Elektronicawinkels hebben alleen kans om te overleven als ze zich goed weten te onderscheiden van internetwinkels. Dit kan door beleving (zoals bij Mediamarkt), specialisatie (Bang & Olufsen) of dienstverlening (Expert).

Dat schrijft het Nijmeegse adviesbureau DTNP in een analyse van de elektronicamarkt. De positie van vooral kleinere winkels staat sterk onder druk door de snelle groei van internetverkoop, de komst van enorme elektronicawinkels als BCC, Mediamarkt en Saturn en een daling van de bestedingen. Deze liggen intussen onder het niveau van 2003, zo meldt het bureau. In de eerste helft van 2011 is als een gevolg hiervan het aantal winkels met 7 procent gedaald, met het faillissement van It's als belangrijkste blikvanger.

 

De onderzoekers verwachten dat deze sanering zich de komende jaren zal voortzetten. Winkels die overleven, zullen veelal in de binnensteden zitten en zich onderscheiden door specialisatie of service. Een keten als Mediamarkt heeft intussen een marktaandeel van 20 procent en daar is voor kleinere winkels die niet in de binnensteden gevestigd zijn steeds moeilijker tegen te concurreren. Het assortiment is te klein, ze zijn minder bekend en ze hebben het imago duur te zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst

13/10/2017

Het Zuid-Koreaanse Samsung heeft ook in het afgelopen kwartaal een recordwinst gehaald, dankzij sterke prestaties van de chipdivisie. Dat hield een van de drie CEO’s echter niet tegen om op te stappen.

Back to top