Entertainmentwinkels verliezen verder terrein

Entertainmentwinkels verliezen verder terrein
Verkopers van cd's, dvd's, Blu-rays en games hebben over 2011 voor 700 miljoen euro aan entertainmentproducten verkocht. Dat is een daling met 70 miljoen, maar nog steeds zes keer meer dan wat de online verkoop van liedjes en films omzet.

Het aantal in de winkel verkochte muziekalbums daalde vorig jaar met 10 procent naar 13,5 miljoen stuks. De verkoop via diensten als iTunes groeide met 40 procent naar 1,6 miljoen muziekalbums, blijkt uit cijfers die NVPI en GfK over 2011 hebben verzameld en waar NRC Handelsblad over berichtte.

 

Ook games gaan digitaal

Ook bij games is sprake van een verschuiving naar digitaal: de omzet van games die verkocht werden via online gamenetwerken en apps nam met liefst 150 procent toe tot 28 miljoen euro. De omzet van video on demand ten slotte groeide met 150 procent naar 53 miljoen euro. Dit laatste kanaal staat bovendien voor verdere explosieve groei, onder meer door de komst van het Amerikaanse cultkanaal HBO naar Nederland.

 

Het enige positieve geluid voor de fysieke winkels kwam van de Blu-ray disks. Dit kwam echter vooral door stevige prijsdalingen, waardoor meer consumenten overgingen tot aankoop. Volgens de onderzoekers maakt de (relatief) nieuwe de hoge verwachtingen niet waar: "Niemand heeft nog de illusie dat Blu-ray de plek van dvd gaat innemen", aldus NVPI-woordvoerder Wouter Rutten.

Tags: