Entertainmentwinkels verliezen verder terrein | RetailDetail

Entertainmentwinkels verliezen verder terrein

Entertainmentwinkels verliezen verder terrein
Verkopers van cd's, dvd's, Blu-rays en games hebben over 2011 voor 700 miljoen euro aan entertainmentproducten verkocht. Dat is een daling met 70 miljoen, maar nog steeds zes keer meer dan wat de online verkoop van liedjes en films omzet.

Het aantal in de winkel verkochte muziekalbums daalde vorig jaar met 10 procent naar 13,5 miljoen stuks. De verkoop via diensten als iTunes groeide met 40 procent naar 1,6 miljoen muziekalbums, blijkt uit cijfers die NVPI en GfK over 2011 hebben verzameld en waar NRC Handelsblad over berichtte.

 

Ook games gaan digitaal

Ook bij games is sprake van een verschuiving naar digitaal: de omzet van games die verkocht werden via online gamenetwerken en apps nam met liefst 150 procent toe tot 28 miljoen euro. De omzet van video on demand ten slotte groeide met 150 procent naar 53 miljoen euro. Dit laatste kanaal staat bovendien voor verdere explosieve groei, onder meer door de komst van het Amerikaanse cultkanaal HBO naar Nederland.

 

Het enige positieve geluid voor de fysieke winkels kwam van de Blu-ray disks. Dit kwam echter vooral door stevige prijsdalingen, waardoor meer consumenten overgingen tot aankoop. Volgens de onderzoekers maakt de (relatief) nieuwe de hoge verwachtingen niet waar: "Niemand heeft nog de illusie dat Blu-ray de plek van dvd gaat innemen", aldus NVPI-woordvoerder Wouter Rutten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.