Entertainmentwinkels verliezen verder terrein

Entertainmentwinkels verliezen verder terrein
Verkopers van cd's, dvd's, Blu-rays en games hebben over 2011 voor 700 miljoen euro aan entertainmentproducten verkocht. Dat is een daling met 70 miljoen, maar nog steeds zes keer meer dan wat de online verkoop van liedjes en films omzet.

Het aantal in de winkel verkochte muziekalbums daalde vorig jaar met 10 procent naar 13,5 miljoen stuks. De verkoop via diensten als iTunes groeide met 40 procent naar 1,6 miljoen muziekalbums, blijkt uit cijfers die NVPI en GfK over 2011 hebben verzameld en waar NRC Handelsblad over berichtte.

 

Ook games gaan digitaal

Ook bij games is sprake van een verschuiving naar digitaal: de omzet van games die verkocht werden via online gamenetwerken en apps nam met liefst 150 procent toe tot 28 miljoen euro. De omzet van video on demand ten slotte groeide met 150 procent naar 53 miljoen euro. Dit laatste kanaal staat bovendien voor verdere explosieve groei, onder meer door de komst van het Amerikaanse cultkanaal HBO naar Nederland.

 

Het enige positieve geluid voor de fysieke winkels kwam van de Blu-ray disks. Dit kwam echter vooral door stevige prijsdalingen, waardoor meer consumenten overgingen tot aankoop. Volgens de onderzoekers maakt de (relatief) nieuwe de hoge verwachtingen niet waar: "Niemand heeft nog de illusie dat Blu-ray de plek van dvd gaat innemen", aldus NVPI-woordvoerder Wouter Rutten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Back to top