Ex-topman Darty gaat Monoprix leiden

Ex-topman Darty gaat Monoprix leiden

Régis Schultz, de man van de wederopstanding bij de Franse elektrogigant Darty (het Franse moederbedrijf van het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC), gaat aan de slag bij Casino-dochter Monoprix.

Liever Steinhoff dan Fnac

Het vertrek van Régis Schultz komt niet als een verrassing na de maandenlange overnamestrijd rond Darty eerder dit jaar. Het is een publiek geheim dat de Fransman meer heil zag in een overname door Steinhoff (de Zuid-Afrikaanse holding boven Conforama) dan door Fnac, al was het maar omdat de Zuid-Afrikanen een leidinggevende functie voor hem in petto handen. Maar uiteindelijk haalde Fnac zijn slag thuis.

 

Nu gaat Schultz dus een nieuwe uitdaging aan: hij wordt met onmiddellijke ingang voorzitter van Monoprix, Frankrijks grootste keten van 'betere' buurtsupers in stadscentra. Monoprix is met meer dan 600 winkels onder zes enseignes (waaronder Monop' en Naturalia) aanwezig in ruim 250 Franse steden. De groep realiseerde vorig jaar een omzet van vijf miljard euro en telt zo’n 21.000 medewerkers.

 

Schultz zal ook zetelen in het uitvoerend comité van de Groupe Casino. Die deed in 1997 zijn intrede in het kapitaal van Monoprix, kreeg in 2000 de helft van de aandelen in handen en is sinds 2013 volle eigenaar van de groep.

 

Ervaring zat in retail

De 47-jarige Schultz doorzwom al flink wat retailwatertjes: de handelsingenieur begon zijn carrière bij Pernod Ricard en stapte in 2000 over naar de Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher, waar hij opklom tot grote baas van Castorama en in die hoedanigheid ook zetelde in het uitvoerend comité van de Londense groep. Hij was daarna ook aan de slag bij de Britse zusterketen B&Q. In 2008 stapte hij dan over naar de Franse meubelgroep But, die hij vijf jaar zou leiden.

 

Toen hij in 2013 algemeen directeur werd bij Darty, zat de elektroketen in moeilijke papieren. Door de groep terug te trekken uit een aantal landen om beter te kunnen focussen op de kernmarkten (Frankrijk, België en Nederland), door in te zetten op franchisering en door nieuwe diensten ‑ vooral online ‑ te ontwikkelen, wordt Schultz gezien als de architect van de wederopstanding van Darty.