Ferran Reverter (Media-Saturn Iberia): “Ook belangrijk te weten wat niet wordt verkocht” | RetailDetail

Ferran Reverter (Media-Saturn Iberia): “Ook belangrijk te weten wat niet wordt verkocht”

Ferran Reverter (Media-Saturn Iberia): “Ook belangrijk te weten wat niet wordt verkocht”

Digitale winkels bieden extra mogelijkheden. Het laat Media Markt toe om ook verkooppunten in te richten op locaties waar er voor een grote winkel geen potentieel of plaats is, zegt Ferran Reverter, spreker op het Omnichannel Congress.


Goot verschil met klassieke winkel

Ferran Reverter, de CEO van Media-Saturn Iberia, is op 2 februari een van de gastsprekers op het Omnichannel Congress van RetailDetail in Urban City in Antwerpen. Hij zal het er hebben over de Digital Store die de elektronicaverkoper in de Avinguda Diagonal, één van de hoofdwinkelstraten van in de Catalaanse hoofdstad Barcelona, opende. 


Het verkooppunt valt in niets te vergelijken met de klassieke winkels van Media Markt en Saturn (klik hier voor een fotoreportage). Ten eerste beslaat het maar een beperkte oppervlakte van 400 m². Niet alleen kunnen consumenten er op grote aanraakschermen het assortiment van 5.000 SKU’s bekijken die in de winkel op voorraad zijn, ook het hele aanbod van de Media Markt-website is via de menshoge schermen raad te plegen en te bestellen. 


De producten zelf zitten weggeborgen achter glas in een achterliggend mini-magazijn. Wie iets wil kopen, kan het ter plaatse aanvragen of het thuis laten leveren via de webshop. Er is tevens een automaat waar consumenten hun online bestelde goederen kunnen afhalen. En er zijn informatiebalies voor bedrijfsklanten en particuliere klanten. 


“De digitale winkel brengt de voordelen van de online wereld (convenience, snelheid, competitieve prijzen en een volledig productaanbod) samen met de voordelen van de fysieke winkel (ondersteuning door een gespecialiseerd team, meer dan 200 verschillende services, klantentraining en extra beleving om het meeste uit de producten te halen)”, aldus Reverter.


Digitale winkel laat verdichting van netwerk toe

Dat de eerste digitale winkel in Barcelona kwam, had te maken met het feit dat het concept in Spanje werd ontwikkeld en het handig was om voor een vestiging nabij de hoofdzetel te kiezen. Dat Barcelona bovendien als een trendy stad wordt gezien, kwam daarbij niet slecht uit.


De winkel werd meteen goed ontvangen door de consument. Bovendien stijgt de verkoop er stelselmatig. “Aangezien het om een test gaat, hebben we besloten een ‘soft launch’ te doen. Maar de verkopen zaten vanaf dag één goed en is zo goed verwelkomd, dat een grote openingscampagne niet nodig is gebleken”, aldus Reverter.


Een beslissing om het concept verder uit te rollen in Spanje of in het buitenland, is er echter nog niet. “Daarvoor is het  nog te vroeg.” Maar eens de beslissing is genomen, kan het best tot een uitbreiding van het aantal verkooppunten komen. “Mensen zijn immers niet meer bereid om nog 50 km te rijden voor een winkel.”


Alles wordt meetbaar

De digitale winkel komt overigens niet alleen tegemoet aan de wensen van de consument, ook voor de handelaar biedt hij een toegevoegde waarde. Alles is immers meetbaar. Daardoor zullen onder meer nieuwe trends in het consumentengedrag sneller opgemerkt worden.


“De digitale winkel geeft ons niet alleen direct een zicht op wat er goed verkoopt, maar ook op wat klanten wel bekijken maar uiteindelijk niet kopen. In een zeer concurrentiële omgeving als de retailsector is dat van groot belang. Het zal ertoe leiden dat het gamma zal worden aangepast. Tevens laat het toe om beter te vermijden dat er winsten weglekken”, aldus Reverter.


Reverter: “Het is nu algemeen aanvaard dat de toekomst multichannel is. Alleen online is niet genoeg. De fysieke verkooppunten blijven belangrijk om onmiddellijke klantenbehoeften te dekken. Maar we zullen wel nog veel meer dan vandaag moeten inzetten op ervaringen op de winkelvloer en op training van de klanten, ook in de grotere winkels.”

 

Klik hier voor meer informatie en om in te schrijven voor het RetailDetail Omnichannel Congress 2017.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.