Franse regering wil taks op digitale toestellen en diensten | RetailDetail

Franse regering wil taks op digitale toestellen en diensten

Franse regering wil taks op digitale toestellen en diensten

Parijs werkt aan een taks om de Apples, Samsungs en Googles van deze wereld een bijdrage te laten betalen om de Franse cultuur te stimuleren. Er liggen meerdere voorstellen op tafel, onder meer een heffing op smartphones, tablets, laptops, e-readers, internet-tv's en gameconsoles. Zelfs het belasten van contentdiensten zoals iTunes en YouTube is verre van uitgesloten...

Kijk- en luistergeld voor toestellen én online diensten

"Sommige spelers in de digitale wereld halen winsten uit film- en andere audiovisuele werken, maar leveren geen bijdrage aan de financiering ervan. Voor een fair systeem is het noodzakelijk om dit fiscale gat dicht te rijden." Dat staat met zoveel woorden te lezen in een rapport van 700 pagina's dat een adviescommissie onder leiding van Pierre Lescure, voormalig topman van Canal+, heeft overgemaakt aan de Franse president Hollande (foto).

 

Sinds de jaren 1980 moeten Franse concertzalen, televisiestations en radiozenders een deel van hun opbrengsten storten in een spaarpot waarmee de eigen culturele sector wordt gesubsidieerd. Nu de consument zijn muziek, films en televisieseries volop downloadt van het internet, vaak nog zonder te betalen ook, moet die regeling dringend worden bijgestuurd en uitgebreid tot de "digitale spelers", zo besluit de Commissie-Lescure.

 

Zij stelt daarom een systeem voor dat neerkomt op een soort kijk- en luistergeld voor digitale apparaten (die de consument toegang geven tot cultuur) en voor online contentdiensten (die de cultuur tot bij die consument brengen).

 

86 miljoen euro per jaar

De Commissie denkt aan een taks van 1% per verkocht item, die zo jaarlijks 86 miljoen euro in het laatje zou brengen. De commissie spreekt zich niet uit over de vraag wie de taks uiteindelijk moet ophoesten, maar de kans is reëel dat de rekening wordt doorgeschoven naar de consument.

 

De fameuze heffing zou nog eens boven op de thuiskopietaks komen die momenteel ook in Frankrijk wordt geheven: "Die taks op privé-kopieën is en blijft essentieel om de creativiteit te financieren, want ze brengt 200 miljoen euro per jaar op", aldus Pierre Lescure.

 

De regering zou de bewuste taks, samen met andere voorstellen van de commissie, willen verwerken in de begrotingsvoorstellen die ze in november ter goedkeuring aan het parlement moet voorleggen. Iets laat ons vermoeden dat de Apples, de Samsungs en de Googles van deze wereld de Fransen niet zonder slag of stoot hun gang zullen laten gaan...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.