Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

 

“Zeer solide resultaten”

Fnac en Darty, die in de zomer van 2016 fuseerden, boekten in hun 'eerste jaar samen' een omzet van 7,44 miljard euro (+38,7%). Die prestatie is hoofdzakelijk te danken aan nieuwe openingen: vorig jaar kwamen er 78 verkooppunten bij (waarvan 58 in franchise), maar op vergelijkbare basis bedraagt de omzetstijging net geen half procentje (tegenover +2% in 2016, toen beide retailers nog op eigen benen stonden). Operationeel boekte de fusiegroep een resultaat van 270 miljoen euro, tegenover ‘maar’ 162 miljoen een jaar eerder. De winstmarge steeg van 2,7% tot 3,6%. De nettowinst kwam uit op 37 miljoen euro.

 

“In een weinig optimistische context, waarin alle distributiespelers te maken krijgen met grote veranderingen, heeft onze groep de stevigheid van zijn omnichannelmodel bewezen”, zegt Enrique Martinez, die vorig jaar de naar Carrefour overgestapte Alexandre Bompard opvolgde. In Frankrijk is Fnac Darty intussen de op één na grootste onlinespeler, na het ongenaakbare Amazon maar wel vóór CDiscount (van Casino).

 

Gemengd resultaat in de Benelux

In onze contreien legt de groep een gemengd rapport voor over 2017. Alles samen steeg de omzet met 1%, maar op vergelijkbare basis was er een daling met -1,3%. In België groeide de verkoop online sterk en opende de groep acht extra verkooppunten, al is er wel sprake van “toenemende concurrentie”. In Nederland “begint de herstructurering vruchten af te werpen en gaat de winstgevendheid erop vooruit”, klinkt het nog.

 

Voor 2018 toont topman Martinez zich hoopvol: “We bevestigen onze doelstelling van 130 miljoen euro aan synergie tegen eind 2018 alsook onze doelstellingen op middellange termijn: een sterkere groei dan het marktgemiddelde en een operationele winstmarge tussen 4,5 en 5%.” Met dank aan de effecten van een gezamenlijk inkoopprogramma met Carrefour en de opening van nog zo’n 200 nieuwe winkels, allemaal in franchise.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.