Fysieke verkoop van games keldert

Fysieke verkoop van games keldert

De verkoop van dozen met computer- en consolegames is in Nederland vorig jaar met 17 procent gedaald. De opmars van games op tablets en smartphones en het (al dan niet legaal) downloaden van spelletjes zijn de belangrijkste oorzaken voor de daling.

Vooral consoles verliezen terrein

Volgens brancheorganisatie NVPI werden in totaal 6,7 miljoen games in dozen verkocht, goed voor een totaalomzet van bijna 215 miljoen euro. De omzet uit verkopen van games voor consoles en pc's daalde met ruim 45 miljoen euro. De omzetdaling van computergames is met 11 procent het minst scherp, dankzij een aantal populaire titels die alleen op PC verschenen, zoals Diablo 3 en Guild Wars 2. De omzet van console games daalde met 18 procent een stuk steviger.

 

Volgens cijfers van GfK Retail en Technology downloaden gamers ook steeds meer spelletjes. Het zou hierbij inmiddels al gaan om een markt die 42 miljoen euro waard is. Daarbij gaat het dan om uitgaven via bijvoorbeeld Sony Entertainment Network, Xbox Live, Nintendo Network en Steam, maar ook om App games voor iTunes en Android.

 

Dit jaar wordt erop gerekend dat er door de introductie van nieuwe generaties spelcomputers van Xbox en PlayStation de markt voor hardware weer een impuls krijgt. De verkoop in 2012, met relatief weinig grote nieuwe introducties, daalde met 31 procent.

Tags: