Huawei verkoopt kwart meer smartphones | RetailDetail

Huawei verkoopt kwart meer smartphones

Huawei verkoopt kwart meer smartphones

De Chinese smartphonemaker Huawei heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar een kwart meer toestellen verkocht dan een jaar geleden. Met zestig miljoen verkochte smartphones komt het bedrijf steeds dichter in de buurt van Apple en Samsung.

Snellere groei dan hele sector

In de eerste helft van 2016 haalde Huawei een omzet van 245,5 miljard yuan (33,5 miljard euro), waarvan ongeveer een derde uit de verkoop van consumentenelektronica kwam. Vijf jaar geleden verkocht Huawei zelfs nog geen producten aan de consument.

 

Het bedrijf groeit dan ook razendsnel binnen de smartphonesector, waar de totale verkoop de voorbije zes maanden slechts met 3,1% de hoogte in ging: een stuk minder dus dan de groei van 25% bij Huawei. Huawei is momenteel al de derde grootste verkoper van smartphones in de wereld en het grote doel is om de grote twee, Samsung en Apple, van hun troon te stoten.

 

Samsung heeft momenteel wel een claim lopen tegen Huawei voor de inbreuk op enkele patenten bij de bouw van enkele modellen. Samsung eist nu 161 miljoen yuan (22 miljoen euro) en wil bovendien dat de rechter de verkoop van die modellen verbiedt. "Ondanks onze beste pogingen om deze zaak op vriendschappelijke wijze op te lossen, is het helaas noodzakelijk om juridische stappen te ondernemen om ons intellectueel eigendom te verdedigen", aldus Samsung.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.