iCentre in forse financiële problemen

iCentre in forse financiële problemen
De Nederlandse keten van Apple-winkels iCentre bevindt zich in zwaar weer. De onderneming vroeg en kreeg maandag van de rechtbank in Haarlem voorlopig uitstel van betaling. Er lopen inmiddels gesprekken over een doorstart.

Meer concurrentie, minder verkopen

iCentre is met 34 vestigingen de de grootste Apple Premium Reseller van Nederland. De onderneming stelt echter dat de omzet per winkel dit jaar structureel lager ligt dan een jaar eerder "als gevolg van de stagnatie in de consumentenverkopen in ons land". De onderneming stelt dat de concurrentie de laatste tijd is toegenomen, omdat op steeds meer plekken Apple-producten te koop zijn. Daarnaast zouden ook de marges flink lager liggen.

 

Daardoor is de onderneming financieel in de problemen gekomen. Voor een mogelijke doorstart voert de onderneming gesprekken met de BASGroup, bekend van de formules Dixons en MyCom. Voorlopig blijven de winkels van iCentre gewoon geopend.

 

Verschillende overnamepogingen

iCentre bestaat al 23 jaar en werd in 2008 overgenomen door investeringsmaatschappij Antea en directeur Wouter Schortingshuis. Vorig jaar mislukte een overname van iCentre door Brand Funding van ondernemer Bob Ultee, die faam verwierf met de Nederlandse tak van drogmeticaketen Sabon.

 

iCentre exploiteert meer dan de helft van de zogenoemde Apple Premium Reseller-zaken in Nederland. Daarvan zijn er in totaal zestig in handen van vijf ketens. Ook is er nog een aparte Apple Store in Amsterdam. Recent werd duidelijk dat Apple nog twee andere eigen winkels gaat openen. Ook ketens als Dixons en Media Markt verkopen tegenwoordig volop Apple-producten.

 

Tags: