iCentre in forse financiële problemen | RetailDetail

iCentre in forse financiële problemen

iCentre in forse financiële problemen
De Nederlandse keten van Apple-winkels iCentre bevindt zich in zwaar weer. De onderneming vroeg en kreeg maandag van de rechtbank in Haarlem voorlopig uitstel van betaling. Er lopen inmiddels gesprekken over een doorstart.

Meer concurrentie, minder verkopen

iCentre is met 34 vestigingen de de grootste Apple Premium Reseller van Nederland. De onderneming stelt echter dat de omzet per winkel dit jaar structureel lager ligt dan een jaar eerder "als gevolg van de stagnatie in de consumentenverkopen in ons land". De onderneming stelt dat de concurrentie de laatste tijd is toegenomen, omdat op steeds meer plekken Apple-producten te koop zijn. Daarnaast zouden ook de marges flink lager liggen.

 

Daardoor is de onderneming financieel in de problemen gekomen. Voor een mogelijke doorstart voert de onderneming gesprekken met de BASGroup, bekend van de formules Dixons en MyCom. Voorlopig blijven de winkels van iCentre gewoon geopend.

 

Verschillende overnamepogingen

iCentre bestaat al 23 jaar en werd in 2008 overgenomen door investeringsmaatschappij Antea en directeur Wouter Schortingshuis. Vorig jaar mislukte een overname van iCentre door Brand Funding van ondernemer Bob Ultee, die faam verwierf met de Nederlandse tak van drogmeticaketen Sabon.

 

iCentre exploiteert meer dan de helft van de zogenoemde Apple Premium Reseller-zaken in Nederland. Daarvan zijn er in totaal zestig in handen van vijf ketens. Ook is er nog een aparte Apple Store in Amsterdam. Recent werd duidelijk dat Apple nog twee andere eigen winkels gaat openen. Ook ketens als Dixons en Media Markt verkopen tegenwoordig volop Apple-producten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.