IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren” | RetailDetail

IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren”

IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren”

Het Finse IndoorAtlas heeft een systeem ontwikkeld dat moet toestaan om ook in gebouwen te navigeren met behulp van magnetische velden. Die technologie zou zelfs gebruikt kunnen worden door retailers om heel eenvoudig winkelspecifieke apps te maken voor hun klanten.

Magnetische vingerafdruk

Het was de Fin Janne Haverinen, CEO en oprichter van IndoorAtlas, die in de jaren 1990 de mogelijkheden van magnetische velden in gebouwen ontdekte. Bij een onderzoek ontdekte hij dat elk gebouw zijn eigen specifieke magnetische 'vingerafdruk' heeft. Met dat idee ging hij aan de slag om IndoorAtlas te creëren.

 

Door gebruik te maken van wat hij zelf de 'GPS van de natuur' noemt, kon hij een GPS creëren die zelfs binnen in gebouwen accuraat werkt en waarvoor enkel een smartphone nodig is, die zelfs geen verbinding moet hebben met een netwerk. Hij moet enkel beschikken over een kompas en een magnetometer, twee zaken die tegenwoordig vrijwel standaard zijn.

 

IndoorAtlas gebruikt eigenlijk het systeem dat dieren die lange afstanden afleggen, zoals schildpadden en walvissen, gebruiken. Ook zij laten zich immers gidsen door magnetische velden.

 

Reclame over nabije producten

Het grote voordeel aan IndoorAtlas is dat het geen extra infrastructuur vraagt, waardoor het heel eenvoudig is voor retailers om te gebruiken voor eigen doeleinden. Het duurt slechts enkele uren om een winkel volledig in kaart te brengen, waarna klanten via een app bijvoorbeeld geholpen kunnen worden om producten te vinden in een winkel.


Ook kan er geadverteerd worden op basis van producten die in de buurt zijn. Zit een klant in een winkel en loopt hij voorbij de wijnsectie, dan zou hij dus een bericht over die ene wijn die in promotie staat kunnen ontvangen.

 

Eerder dit jaar werkte IndoorAtlas al samen met de Finse kruidenierswinkelketen Fonella. Die bouwde een app die klanten hielp producten te vinden en die ook relevante reclame gaf voor nabije producten. De app stond standaard geïnstalleerd op iPads die waren bevestigd aan winkelkarretjes.

 

Wibe Wagemans, hoofd van IndoorAtlas in de VS, is alvast dolenthousiast over de adverteermogelijkheden en noemt het zelfs de "heilige graal van het adverteren". Hij zei aan FastCompany.com dat er een grote kans is dat in de toekomst grote bedrijven veel geld zullen spenderen aan 'indoor advertising'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.