IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren”

IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren”

Het Finse IndoorAtlas heeft een systeem ontwikkeld dat moet toestaan om ook in gebouwen te navigeren met behulp van magnetische velden. Die technologie zou zelfs gebruikt kunnen worden door retailers om heel eenvoudig winkelspecifieke apps te maken voor hun klanten.

Magnetische vingerafdruk

Het was de Fin Janne Haverinen, CEO en oprichter van IndoorAtlas, die in de jaren 1990 de mogelijkheden van magnetische velden in gebouwen ontdekte. Bij een onderzoek ontdekte hij dat elk gebouw zijn eigen specifieke magnetische 'vingerafdruk' heeft. Met dat idee ging hij aan de slag om IndoorAtlas te creëren.

 

Door gebruik te maken van wat hij zelf de 'GPS van de natuur' noemt, kon hij een GPS creëren die zelfs binnen in gebouwen accuraat werkt en waarvoor enkel een smartphone nodig is, die zelfs geen verbinding moet hebben met een netwerk. Hij moet enkel beschikken over een kompas en een magnetometer, twee zaken die tegenwoordig vrijwel standaard zijn.

 

IndoorAtlas gebruikt eigenlijk het systeem dat dieren die lange afstanden afleggen, zoals schildpadden en walvissen, gebruiken. Ook zij laten zich immers gidsen door magnetische velden.

 

Reclame over nabije producten

Het grote voordeel aan IndoorAtlas is dat het geen extra infrastructuur vraagt, waardoor het heel eenvoudig is voor retailers om te gebruiken voor eigen doeleinden. Het duurt slechts enkele uren om een winkel volledig in kaart te brengen, waarna klanten via een app bijvoorbeeld geholpen kunnen worden om producten te vinden in een winkel.


Ook kan er geadverteerd worden op basis van producten die in de buurt zijn. Zit een klant in een winkel en loopt hij voorbij de wijnsectie, dan zou hij dus een bericht over die ene wijn die in promotie staat kunnen ontvangen.

 

Eerder dit jaar werkte IndoorAtlas al samen met de Finse kruidenierswinkelketen Fonella. Die bouwde een app die klanten hielp producten te vinden en die ook relevante reclame gaf voor nabije producten. De app stond standaard geïnstalleerd op iPads die waren bevestigd aan winkelkarretjes.

 

Wibe Wagemans, hoofd van IndoorAtlas in de VS, is alvast dolenthousiast over de adverteermogelijkheden en noemt het zelfs de "heilige graal van het adverteren". Hij zei aan FastCompany.com dat er een grote kans is dat in de toekomst grote bedrijven veel geld zullen spenderen aan 'indoor advertising'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


BCC gaat verkopen via bol.com

22/09/2017

Elektronicaketen BCC en webshop bol.com gaan samenwerken. Daarbij zal BCC starten met de verkoop van groot- en klein-huishoudelijke artikelen en televisies via bol.com. In de toekomst wordt het assortiment nog uitgebreid.

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

31/08/2017

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Krijgt smartphonemaker HTC een nieuwe eigenaar?

28/08/2017

Het Taiwanese technologiebedrijf HTC is mogelijk op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het bedrijf heeft het immers steeds moeilijker om te concurreren met andere bedrijven in de sector.

Werner Bruyns verlaat Leapp

25/08/2017

Werner Bruyns, COO België bij Leapp, zal per direct het bedrijf verlaten. Dat heeft RetailDetail zopas uit goede bron vernomen. Meer informatie rond het vertrek van Bruyns is nog niet bekend. 

12 jaar cel geëist tegen vicevoorzitter Samsung

07/08/2017

De aanklagers in de corruptiezaak rond Samsung hebben maar liefst twaalf jaar cel geëist voor Jay Y. Lee, de voormalige vicevoorzitter en eigenlijke topman van het Zuid-Koreaanse bedrijf. Hij wordt beticht van omkoping en verduistering.

Back to top