Kwartaalverlies bij Philips ondanks omzetstijging | RetailDetail

Kwartaalverlies bij Philips ondanks omzetstijging

Kwartaalverlies bij Philips ondanks omzetstijging

Philips heeft het voorbije kwartaal een nettoverlies geboekt van 39 miljoen als gevolg van eenmalige kosten. De omzet ging er wel met bijna 9% op vooruit. Vooral de verkoop van medische apparatuur zit in de lift.

7,1 miljard euro omzet

Philips zag zijn omzet in het vierde kwartaal afklokken op 7,1 miljard euro. Die groei met bijna 9% is wel grotendeels toe te schrijven aan gunstige wisselkoerseffecten, want op vergelijkbare basis is er sprake van een groei met 4%.

 

Sterkste groeier is het segment van de medische apparatuur: de omzet steeg er een kleine 15% tot 3,3 miljard euro. Ook de consumentendivisie deed het goed met een groei van 8,8% tot 1,7 miljard euro. De verlichtingstak ‑ die Philips de komende maanden wil verzelfstandigen ‑ zag de omzet met 2,6% aandikken tot ruim 2 miljard euro.

 

Onder de streep boekt het Nederlandse technologieconcern een nettoverlies van 39 miljoen euro (een jaar eerder was er nog een winst van 134 miljoen euro). Al is dat vooral het resultaat van eenmalige kosten als gevolg van het afkopen van pensioenrisico's en van hogere belastingen. De operationele winst steeg met 13% tot 842 miljoen euro.

 

Daarmee sluit Philips 2015 af met een jaaromzet van 21,4 miljard euro (+13%) en een nettowinst van 659 miljoen euro (ruim 60 % meer dan in 2014).

 

“Geen haast” met verkoop Lumileds

In een toelichting bij de resultaten ging topman Frans Van Houten (foto) even in op de plannen om nog in de eerste helft van dit jaar de verlichtingsdivisie af te splitsen ‑ waarschijnlijk via een beursgang ‑ en op het afketsen van de verkoop van Lumileds aan de Chinese investeerder Go Scale Capital (na de ‘no go!’ van de Amerikaanse autoriteiten).

 

De topman gaf toe dat de zoektocht naar een nieuwe koper niet makkelijk zal zijn, tijd zal vergen ‑ “wellicht niet voor de zomer verkocht” ‑ en dat de prijs lager kan uitvallen dan wat de Chinezen bereid waren op tafel te leggen. “Maar wij hebben geen haast om een veel lagere, minder aantrekkelijke deal te sluiten”, klonk het nog in Eindhoven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.