Lenovo weet verwachtingen te overtreffen | RetailDetail

Lenovo weet verwachtingen te overtreffen

Lenovo weet verwachtingen te overtreffen

Lenovo, de grootste pc-fabrikant ter wereld, heeft de verwachtingen van analisten weten te overtreffen, ondanks een lagere vraag naar bepaalde gadgets. Dat deed het door flink op de kosten te besparen.

 

Groei verkoop smartphones vertraagt

De omzet van Lenovo viel nochtans sterk terug, van 14,1 miljard dollar (12,9 miljard euro) naar 12,9 miljard dollar (11,8 miljard euro). Dat is een daling van maar liefst 8,5 procent. Toch wist Lenovo de nettowinst de hoogte in te stuwen met 18,6 procent naar 300 miljoen dollar (273,5 miljoen euro). Analisten hadden een nettowinst van slechts 226,3 miljoen dollar (206,3 miljoen euro) verwacht.

 

De hogere winst is te danken aan de lagere kosten bij het bedrijf. Het wees ook naar wisselkoerseffecten voor de lagere omzet. Volgens Lenovo zou de omzet met slechts 2 procent zijn gedaald zonder wisselkoerseffecten.

 

Lenovo wist jaren de dalende verkoop van pc’s tegen te gaan met de verkoop van smartphones, maar de groei in die sector is in 2015 grotendeels stilgevallen en analisten verwachten dat de groei de komende jaren nog sterker zal vertragen. Bovendien zijn consumenten nog niet massaal overgegaan tot de aankoop van nieuwe gadgets, zoals smartwatches.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.