LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

 

Stap zetten naar Amerikaanse markt

Nauwelijks enkele dagen nadat het Nederlandse Leapp failliet is verklaard en zijn website en 24 winkels noodgedwongen moest sluiten, meldt zijn Franse collega BackMarket dat het liefst 41 miljoen euro heeft opgehaald bij investeerders. En niet bij de eerste de beste: niemand minder dan LVMH-topman Bernard Arnault, de rijkste man van Frankrijk, heeft zich ingekocht in de Parijse start-up, samen met onder meer het Frans-Luxemburgse investeringsfonds Eurazeo. Welke partij welk bedrag heeft ingebracht en hoeveel de start-up waard is, is niet meegedeeld.

 

Met het opgehaalde geld wil BackMarket zo snel mogelijk de sprong naar de Verenigde Staten wagen en een heuse wereldspeler worden, zo zegt mede-oprichter en CEO Thibaud Hug de Larauze in de Franse media. Hij verwacht dat de markt van de ‘refurbished’ elektronica (gebruikte toestellen die na controle, herstelling en upgrade opnieuw op de markt komen) een enorme vlucht zal nemen. Zo denken ze er blijkbaar ook bij Eurazeo over: “Het potentieel is enorm, a rato van ettelijke miljarden euro.”

 

Anders dan Leapp profileert BackMarket zich als een pure internetspeler. Een goeie zet, zo zeggen analisten, die erop wijzen dat Leapp dat in zijn beginjaren ook was en dat net de supersnelle en geldverslindende expansie richting winkelstraat het bedrijf uiteindelijk de das heeft omgedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.