Malaise in consumentenelektronica houdt aan

Malaise in consumentenelektronica houdt aan
Voor verkopers van consumentenelektronica is er nog altijd geen licht zichbaar aan het einde van de tunnel. In de maand juli daalde de omzet van winkels in deze sector met gemiddeld 12,8 procent.Daarmee staan de elektronicawinkels bovenaan de ranglijst van slechtst draaiende branches in de detailhandel, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over juli. Verkopers van meubels en andere woninginrichtingsartikelen zagen de verkopen met 9,2 procent teruglopen. Zij hebben nog altijd veel last van het feit dat de huizenmarkt in Nederland op slot zit, waardoor relatief weinig mensen verhuizen. Andere huishoudens stellen de aanschaf van nieuwe meubels onder invloed van de economische crisis uit.

De non-food detailhandel als geheel zag de omzet ten opzichte van juli 2012 met 3 procent afnemen. De prijzen stegen met 2 procent, maar het volume kromp met 4,5 procent. Bouwmarkten (-3,9%) en verkopers van huishoudelijke artikelen (-1,2%) deelden in mindere mate in de malaise. Beter nieuws was er voor de drogisterijen, die de verkopen met liefst 8,1 procent zagen toenmen. Ook textielsupermarkten deden het met een omzetstijging van 7,2 procent goed. Postorderbedrijven en internetwinkels zagen de omzet met 11 procent toenemen.

De cijfers worden positief beïnvloed door een gunstige samenstelling van het aantal koopdagen. Dit leidde bij supermarkten zelfs tot een absolute topmaand. Met een omzetstijging van 8,1 procent leverden zij het beste resultaat af sinds januari 2009. De volledige detailhandel, food en non-food, boekte een groei van 1,2 procent. Wanneer het koopdageneffect uit dit cijfer wordt gefilterd, blijft een min van 1 procent over.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Media Markt zet in op expansie met nieuwe formaten

03/01/2018

Met lage prijzen alleen kom je er niet meer, beseft Media Markt. De elektronicaketen wil daarom inzetten op nieuwe formaten, shop-in-shops en diensten. De keten is in Nederland klaar voor een nieuwe fase, meent de nieuwe CEO Arnold Sporrel.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Back to top