Malaise in consumentenelektronica houdt aan

Malaise in consumentenelektronica houdt aan
Voor verkopers van consumentenelektronica is er nog altijd geen licht zichbaar aan het einde van de tunnel. In de maand juli daalde de omzet van winkels in deze sector met gemiddeld 12,8 procent.Daarmee staan de elektronicawinkels bovenaan de ranglijst van slechtst draaiende branches in de detailhandel, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over juli. Verkopers van meubels en andere woninginrichtingsartikelen zagen de verkopen met 9,2 procent teruglopen. Zij hebben nog altijd veel last van het feit dat de huizenmarkt in Nederland op slot zit, waardoor relatief weinig mensen verhuizen. Andere huishoudens stellen de aanschaf van nieuwe meubels onder invloed van de economische crisis uit.

De non-food detailhandel als geheel zag de omzet ten opzichte van juli 2012 met 3 procent afnemen. De prijzen stegen met 2 procent, maar het volume kromp met 4,5 procent. Bouwmarkten (-3,9%) en verkopers van huishoudelijke artikelen (-1,2%) deelden in mindere mate in de malaise. Beter nieuws was er voor de drogisterijen, die de verkopen met liefst 8,1 procent zagen toenmen. Ook textielsupermarkten deden het met een omzetstijging van 7,2 procent goed. Postorderbedrijven en internetwinkels zagen de omzet met 11 procent toenemen.

De cijfers worden positief beïnvloed door een gunstige samenstelling van het aantal koopdagen. Dit leidde bij supermarkten zelfs tot een absolute topmaand. Met een omzetstijging van 8,1 procent leverden zij het beste resultaat af sinds januari 2009. De volledige detailhandel, food en non-food, boekte een groei van 1,2 procent. Wanneer het koopdageneffect uit dit cijfer wordt gefilterd, blijft een min van 1 procent over.
Tags: