Malaise in consumentenelektronica houdt aan

Malaise in consumentenelektronica houdt aan
Voor verkopers van consumentenelektronica is er nog altijd geen licht zichbaar aan het einde van de tunnel. In de maand juli daalde de omzet van winkels in deze sector met gemiddeld 12,8 procent.Daarmee staan de elektronicawinkels bovenaan de ranglijst van slechtst draaiende branches in de detailhandel, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over juli. Verkopers van meubels en andere woninginrichtingsartikelen zagen de verkopen met 9,2 procent teruglopen. Zij hebben nog altijd veel last van het feit dat de huizenmarkt in Nederland op slot zit, waardoor relatief weinig mensen verhuizen. Andere huishoudens stellen de aanschaf van nieuwe meubels onder invloed van de economische crisis uit.

De non-food detailhandel als geheel zag de omzet ten opzichte van juli 2012 met 3 procent afnemen. De prijzen stegen met 2 procent, maar het volume kromp met 4,5 procent. Bouwmarkten (-3,9%) en verkopers van huishoudelijke artikelen (-1,2%) deelden in mindere mate in de malaise. Beter nieuws was er voor de drogisterijen, die de verkopen met liefst 8,1 procent zagen toenmen. Ook textielsupermarkten deden het met een omzetstijging van 7,2 procent goed. Postorderbedrijven en internetwinkels zagen de omzet met 11 procent toenemen.

De cijfers worden positief beïnvloed door een gunstige samenstelling van het aantal koopdagen. Dit leidde bij supermarkten zelfs tot een absolute topmaand. Met een omzetstijging van 8,1 procent leverden zij het beste resultaat af sinds januari 2009. De volledige detailhandel, food en non-food, boekte een groei van 1,2 procent. Wanneer het koopdageneffect uit dit cijfer wordt gefilterd, blijft een min van 1 procent over.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Back to top