Medeoprichter MediaMarkt overleden

Medeoprichter MediaMarkt overleden

Medeoprichter MediaMarkt overleden
Shutterstock

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

 

Begonnen met kachels en fietsen

Kellerhals opende in 1963 een kleine winkel met kolenkachels en olieoventjes in Ingolstad, later aangevuld met fietsen. In 1979 besluit hij samen met zakenpartners Walter Grunz en Leopold Stiefel een elektrodiscount te openen in een industriepark in München, die wordt gezien als het officiële startpunt van het huidige MediaMarkt.

 

In 1988 verwierf Kaufhof de meerderheid van de aandelen. Kellerhals bleef wel een belangrijke minderheidsaandeelhouder, ook toen MediaMarkt in 1993 concurrent Saturn overnam alvorens in 1996 zelf te worden ingelijfd door METRO Group. De voorbije jaren ging hij trouwens geregeld in de clinch met de toplui van Media-Saturn (eerst met Horst Norsberg, dan met de Nederlander Pieter Haas) en vervolgens ook met METRO-ceo Olaf Koch (die Haas had aangesteld). Dat zou een van de factoren zijn geweest die heeft meegespeeld bij de beslissing om het handelsconcern te splitsen, schrijft het Duitse zakenblad Manager Magazin. De elektroactiviteiten werden dit jaar in een apart bedrijf, Ceconomy, ondergebracht.

 

Kellerhals is op 78-jarige leeftijd gestorven in het bijzijn van zijn familie, zo bevestigt zijn vermogensbeheerder aan Manager Magazin. In de lijst van rijkste Duitsers, die het zakenblad jaarlijks opmaakt, prijkte Kellerhals samen met zijn echtgenote op plaats 46. Zijn vermogen wordt geraamd op drie miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.