Medeoprichter MediaMarkt overleden

Medeoprichter MediaMarkt overleden

Medeoprichter MediaMarkt overleden
Shutterstock

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

 

Begonnen met kachels en fietsen

Kellerhals opende in 1963 een kleine winkel met kolenkachels en olieoventjes in Ingolstad, later aangevuld met fietsen. In 1979 besluit hij samen met zakenpartners Walter Grunz en Leopold Stiefel een elektrodiscount te openen in een industriepark in München, die wordt gezien als het officiële startpunt van het huidige MediaMarkt.

 

In 1988 verwierf Kaufhof de meerderheid van de aandelen. Kellerhals bleef wel een belangrijke minderheidsaandeelhouder, ook toen MediaMarkt in 1993 concurrent Saturn overnam alvorens in 1996 zelf te worden ingelijfd door METRO Group. De voorbije jaren ging hij trouwens geregeld in de clinch met de toplui van Media-Saturn (eerst met Horst Norsberg, dan met de Nederlander Pieter Haas) en vervolgens ook met METRO-ceo Olaf Koch (die Haas had aangesteld). Dat zou een van de factoren zijn geweest die heeft meegespeeld bij de beslissing om het handelsconcern te splitsen, schrijft het Duitse zakenblad Manager Magazin. De elektroactiviteiten werden dit jaar in een apart bedrijf, Ceconomy, ondergebracht.

 

Kellerhals is op 78-jarige leeftijd gestorven in het bijzijn van zijn familie, zo bevestigt zijn vermogensbeheerder aan Manager Magazin. In de lijst van rijkste Duitsers, die het zakenblad jaarlijks opmaakt, prijkte Kellerhals samen met zijn echtgenote op plaats 46. Zijn vermogen wordt geraamd op drie miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Hudson’s Bay dan toch in gesprek over Galeria Kaufhof

26/06/2018

Mogelijk is er een alliantie in de maak tussen de twee grootste Duitse warenhuisketens. Het Canadese Hudson’s Bay, eigenaar van Kaufhof, praat opnieuw met Signa Holding, dat in 2014 Karstadt overnam.