Medeoprichter MediaMarkt overleden

Medeoprichter MediaMarkt overleden

Medeoprichter MediaMarkt overleden
Shutterstock

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

 

Begonnen met kachels en fietsen

Kellerhals opende in 1963 een kleine winkel met kolenkachels en olieoventjes in Ingolstad, later aangevuld met fietsen. In 1979 besluit hij samen met zakenpartners Walter Grunz en Leopold Stiefel een elektrodiscount te openen in een industriepark in München, die wordt gezien als het officiële startpunt van het huidige MediaMarkt.

 

In 1988 verwierf Kaufhof de meerderheid van de aandelen. Kellerhals bleef wel een belangrijke minderheidsaandeelhouder, ook toen MediaMarkt in 1993 concurrent Saturn overnam alvorens in 1996 zelf te worden ingelijfd door METRO Group. De voorbije jaren ging hij trouwens geregeld in de clinch met de toplui van Media-Saturn (eerst met Horst Norsberg, dan met de Nederlander Pieter Haas) en vervolgens ook met METRO-ceo Olaf Koch (die Haas had aangesteld). Dat zou een van de factoren zijn geweest die heeft meegespeeld bij de beslissing om het handelsconcern te splitsen, schrijft het Duitse zakenblad Manager Magazin. De elektroactiviteiten werden dit jaar in een apart bedrijf, Ceconomy, ondergebracht.

 

Kellerhals is op 78-jarige leeftijd gestorven in het bijzijn van zijn familie, zo bevestigt zijn vermogensbeheerder aan Manager Magazin. In de lijst van rijkste Duitsers, die het zakenblad jaarlijks opmaakt, prijkte Kellerhals samen met zijn echtgenote op plaats 46. Zijn vermogen wordt geraamd op drie miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top