Media Markt in beroep tegen uitspraak JEP | RetailDetail

Media Markt in beroep tegen uitspraak JEP

Media Markt in beroep tegen uitspraak JEP
Volgens de JEP banaliseert de campagne het niet-betalen van belastingen.

Media Markt is het niet eens met een recente uitspraak van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), die wil dat de elektronicaketen haar campagne “21 % BTW? Weg ermee!" stopzet.

“Gebrek aan verantwoordelijkheidszin”

Media Markt voerde een tijdje geleden een grote radio-, tv- en internetcampagne met de slogan “21 % BTW? Weg ermee!” De elektroketen gaf daarin aan de btw terug te betalen, al bleek uit de actievoorwaarden dat het in de praktijk gewoon om een directe kassakorting van 21% ging.

 

Na een klacht onderzocht de JEP de spotjes en kwam tot de conclusie dat de keten "wel degelijk" de indruk wekt dat btw-vrij kopen kan. De JEP spreekt ook van "negatieve beeldvorming" omdat de reclame het niet betalen van verschuldigde belastingen "banaliseert als een normale gang van zaken en in die zin getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef". Media Markt krijgt dan ook een zogeheten beslissing tot wijziging/stopzetting aan zijn broek.

 

Nochtans al vierde editie

De elektroketen deelt die mening niet: "Het gaat om een commerciële actie die duidelijk beperkt is in de tijd en die de consument gedurende deze periode een korting toekent ter waarde van het bedrag van de btw", klinkt het. "De klant betaalt uiteraard nog steeds btw."

 

De retailer wijst er bovendien op dat de campagne - die overigens ook een klassieker is in andere landen van de groep - al aan zijn vierde editie toe is, zonder dat er ooit problemen zijn opgedoken. "Wat ons betreft is er geen gebrek aan maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef en is de actie conform de aanvaarde principes." Media Markt gaat dan ook beroep aantekenen tegen de uitspraak van de JEP.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.