Media Markt zet in op expansie met nieuwe modellen en formaten | RetailDetail

Media Markt zet in op expansie met nieuwe formaten

Media Markt zet in op expansie met nieuwe formaten
Foto: JPstock / Shutterstock.com

Met lage prijzen alleen kom je er niet meer, beseft Media Markt. De elektronicaketen wil daarom inzetten op nieuwe formaten, shop-in-shops en diensten. De keten is in Nederland klaar voor een nieuwe fase, meent de nieuwe CEO Arnold Sporrel.

 

Ruimte om te verdubbelen in Nederland

Media Markt viert dit jaar zijn achttiende verjaardag in Nederland. De keten gaat dus een fase van volwassenheid in, aldus Sporrel. De kersverse CEO van Media Markt in Nederland en voormalig COO van de keten in Spanje ziet nog meer dan genoeg ruimte voor expansie in Nederland, zij het dan in nieuwe formaten en met nieuwe concepten. Naar Spaans voorbeeld wil Sporrel aan de slag gaan met digitale winkels: een hoogtechnologisch en kleiner winkelconcept zoals dat in Barcelona al te vinden is. Verder ziet hij mogelijkheden voor kleinere vestigingen van zo’n 1.000 m² en voor shop-in-shops. Media Markt is in België en Rusland bijvoorbeeld al aanwezig in vestigingen van ex-zusterketen Makro.

 

In Hongarije heeft Media Markt zelfs shop-in-shops in de hypermarkten van Tesco, een idee dat ook potentieel heeft in Nederland. “Ook in Nederland zijn supermarktketens die nog geen consumentenelektronica verkopen. Die hebben misschien nog vierkante meters over en interesse in de klanten van Media Markt”, zet Sporrel de deur open voor samenwerking in een interview met RetailTrends. Op die manier kan Media Markt zelfs nog verdubbelen in aantal winkels: “Het zou zomaar kunnen dat wat we in de afgelopen achttien jaar hebben gedaan, vijftig winkels openen, in de komende achttien jaar nog eens gebeurt. De kans is er dat we in 2018 de vijftigste winkeldeur openen, en dat zal niet in het bekende formaat zijn.”

 

Naar meer dienstverlening en maatwerk

Van een discounter moet Media Markt bovendien evolueren naar meer dienstverlening en maatwerk. “Wij willen de partner en dagelijkse begeleider in het digitale leven van klanten zijn. Dat zorgt voor heel veel nieuwe mogelijkheden en manieren om de concurrentie aan te gaan.” Gewoon goedkoop zijn, is immers niet meer voldoende: de marges zijn zo klein en de concurrentie is zo scherp geworden dat ook de prijsverschillen vandaag minimaal zijn. “Vroeger had je prijsverschillen van tien, vijftien procent tussen aanbieders. Nu is dat hooguit nog een paar procent. Klanten die alleen daarnaar kijken, zijn er haast niet meer”, merkt Pieter Haas, de nieuwe topman van moederbedrijf Ceconomy

 

Media-Saturn zweert daarom vandaag bij omnichannel. Zo kan het “oplossingen bieden”, zoals de ‘student aan huis’ van Media Markt, waarbij studenten in Nederland bij klanten thuis uitleg gaan geven of er problemen oplossen. Sporrel wil ook meer inzetten op abonnementsdiensten – zoals het ‘leasen’ van toestellen – en workshops of producttrainingen. 

 

Al zal het nog een uitdaging worden om dat nieuwe service-imago door te laten dringen bij de consument, beseft Haas, die bovendien verdere opportuniteiten voor consolidatie ziet in de elektromarkt. Zelfstandige ondernemers die voorheen een Euronics- of Expert-winkel uitbaatten worden bijvoorbeeld gretig ingelijfd door Media-Saturn in Duitsland. Ook in andere landen zijn overnames niet uitgesloten, hint Haas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.