Media Markt zet in op expansie met nieuwe modellen en formaten | RetailDetail

Media Markt zet in op expansie met nieuwe formaten

Media Markt zet in op expansie met nieuwe formaten
Foto: JPstock / Shutterstock.com

Met lage prijzen alleen kom je er niet meer, beseft Media Markt. De elektronicaketen wil daarom inzetten op nieuwe formaten, shop-in-shops en diensten. De keten is in Nederland klaar voor een nieuwe fase, meent de nieuwe CEO Arnold Sporrel.

 

Ruimte om te verdubbelen in Nederland

Media Markt viert dit jaar zijn achttiende verjaardag in Nederland. De keten gaat dus een fase van volwassenheid in, aldus Sporrel. De kersverse CEO van Media Markt in Nederland en voormalig COO van de keten in Spanje ziet nog meer dan genoeg ruimte voor expansie in Nederland, zij het dan in nieuwe formaten en met nieuwe concepten. Naar Spaans voorbeeld wil Sporrel aan de slag gaan met digitale winkels: een hoogtechnologisch en kleiner winkelconcept zoals dat in Barcelona al te vinden is. Verder ziet hij mogelijkheden voor kleinere vestigingen van zo’n 1.000 m² en voor shop-in-shops. Media Markt is in België en Rusland bijvoorbeeld al aanwezig in vestigingen van ex-zusterketen Makro.

 

In Hongarije heeft Media Markt zelfs shop-in-shops in de hypermarkten van Tesco, een idee dat ook potentieel heeft in Nederland. “Ook in Nederland zijn supermarktketens die nog geen consumentenelektronica verkopen. Die hebben misschien nog vierkante meters over en interesse in de klanten van Media Markt”, zet Sporrel de deur open voor samenwerking in een interview met RetailTrends. Op die manier kan Media Markt zelfs nog verdubbelen in aantal winkels: “Het zou zomaar kunnen dat wat we in de afgelopen achttien jaar hebben gedaan, vijftig winkels openen, in de komende achttien jaar nog eens gebeurt. De kans is er dat we in 2018 de vijftigste winkeldeur openen, en dat zal niet in het bekende formaat zijn.”

 

Naar meer dienstverlening en maatwerk

Van een discounter moet Media Markt bovendien evolueren naar meer dienstverlening en maatwerk. “Wij willen de partner en dagelijkse begeleider in het digitale leven van klanten zijn. Dat zorgt voor heel veel nieuwe mogelijkheden en manieren om de concurrentie aan te gaan.” Gewoon goedkoop zijn, is immers niet meer voldoende: de marges zijn zo klein en de concurrentie is zo scherp geworden dat ook de prijsverschillen vandaag minimaal zijn. “Vroeger had je prijsverschillen van tien, vijftien procent tussen aanbieders. Nu is dat hooguit nog een paar procent. Klanten die alleen daarnaar kijken, zijn er haast niet meer”, merkt Pieter Haas, de nieuwe topman van moederbedrijf Ceconomy

 

Media-Saturn zweert daarom vandaag bij omnichannel. Zo kan het “oplossingen bieden”, zoals de ‘student aan huis’ van Media Markt, waarbij studenten in Nederland bij klanten thuis uitleg gaan geven of er problemen oplossen. Sporrel wil ook meer inzetten op abonnementsdiensten – zoals het ‘leasen’ van toestellen – en workshops of producttrainingen. 

 

Al zal het nog een uitdaging worden om dat nieuwe service-imago door te laten dringen bij de consument, beseft Haas, die bovendien verdere opportuniteiten voor consolidatie ziet in de elektromarkt. Zelfstandige ondernemers die voorheen een Euronics- of Expert-winkel uitbaatten worden bijvoorbeeld gretig ingelijfd door Media-Saturn in Duitsland. Ook in andere landen zijn overnames niet uitgesloten, hint Haas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.