Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Gamification

Na winkelrobot Paul en augmented reality-shoppingassistent Paula komt het Duitse Saturn nu op de proppen met Virtual Saturn, een app waarmee klanten de elektronicaproducten van Saturn kunnen bekijken in twee virtuele omgevingen: “Saturn Loft” en “Planet Saturn”. Daarvoor hebben ze wel een VR-bril van HTC Vive of Oculus Rift nodig, al wordt de app binnenkort ook beschikbaar voor de Windows Mixed Reality-headsets.

 

Toepassingen met virtuele realiteit zijn niet nieuw in de retailsector: woonwinkelketen Ikea lanceerde vorig jaar al een app waarmee gebruikers de keukens van Ikea langs alle kanten kunnen bekijken. Ook het Chinese Alibaba kwam in 2016 al voor de dag met Buy+, een platform waarop klanten de producten in 360° kunnen bekijken. Toch meent Saturn nog een stapje verder te gaan met app, die volop inzet op “gamification”: klanten krijgen toegang tot volledig uitgebouwde virtuele winkelwerelden.

 

Kopen kan nog niet in VR

Behalve productpresentatie biedt Virtual Saturn ook de mogelijkheid om de Saturn-experts in de VR-omgeving te consulteren. Aankopen volledig afronden is hier voorlopig nog niét mogelijk; daarvoor moeten klanten de VR-omgeving verlaten. “Natuurlijk voelt het allemaal nog een beetje aan zoals online winkelen anno 1994,” geeft chief digital officer Martin Wild toe, “maar we proberen van alles uit en optimaliseren onze toepassingen samen onze klanten.”

 

De VR-applicatie wordt vanaf eind november in heel Duitsland voorgesteld, tijdens een tien weken durende toer in twintig geselecteerde Saturn-winkels. Die geldt als een testfase, waarin Saturn vooral feedback van de klant wil verzamelen over Virtual Saturn. Intussen denkt de groep al na over de volgende stappen. “Op korte termijn willen het assortiment uitbreiden en een multi-user-functie ontwikkelen, zodat maximaal vier vrienden samen virtueel kunnen winkelen met de VR-bril,” vertelt Wild. “Op de middellange termijn willen we ook zintuiglijke componenten, zoals aanraking of geur, in de VR-ervaring integreren.”