Nieuw vlaggenschip stuw Samsung naar recordwinst | RetailDetail

Nieuw vlaggenschip stuwt Samsung naar recordwinst

Nieuw vlaggenschip stuwt Samsung naar recordwinst
Shutterstock

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in het voorbije kwartaal recordcijfers gehaald dankzij een succesvolle lancering van de Galaxy S8, het nieuwe vlaggenschip, en een verhoogde vraag naar chips.

Lagere productiekosten

De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 60 biljoen won (46 miljard euro), terwijl de bedrijfswinst steeg tot 14 biljoen won (11 miljard euro). Dat is meer dan verwacht werd door analisten en bovendien een record voor het bedrijf. De winststijging komt deels dankzij een daling van de productiekosten van chips, en Samsung is bovendien op weg om Intel voorbij te streven als de grootste chipbouwer ter wereld. De volledige cijfers van Samsung worden pas later deze maand bekend gemaakt.

 

De topcijfers zijn te danken aan de succesvolle lancering van de Galaxy S8. Die verkoopt bijzonder goed en heeft het imago van Samsung sterk opgevijzeld na het debacle met de Galaxy Note 7. Dat toestel moest wereldwijd teruggeroepen worden, omdat er problemen waren met de batterij, die daardoor vuur kon vatten of kon ontploffen. Dat probleem heeft er trouwens mee voor gezorgd dat het Europees Parlement wil dat in de toekomst batterijen altijd kunnen vervangen worden.

 

Dankzij de recordcijfers is het mogelijk dat Samsung een grotere winst haalt dan concurrent Apple. Dat mag volgens analisten mikken op een bedrijfswinst van 10,5 miljard dollar (9 miljard euro). Apple maakt zich wel klaar voor de lancering van een nieuwe iPhone in september.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Albert Heijn Hoofddorp laat Coca-Cola aan huis leveren

29/06/2018

Coca-Cola experimenteert in de Albert Heijn van Hoofddorp met een bezorgscherm: klanten kunnen in de supermarkt grote verpakkingen frisdrank bestellen en gratis thuis laten leveren.

Opnieuw minder kwartaalwinst voor H&M Group

28/06/2018

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz, de groep boven modeketens als H&M, COS, Monki of nog &Other Stories, ziet zijn winst nu al voor het vierde kwartaal op een rij lager uitkomen dan gedacht.