Nieuw vlaggenschip stuw Samsung naar recordwinst | RetailDetail

Nieuw vlaggenschip stuwt Samsung naar recordwinst

Nieuw vlaggenschip stuwt Samsung naar recordwinst
Shutterstock

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in het voorbije kwartaal recordcijfers gehaald dankzij een succesvolle lancering van de Galaxy S8, het nieuwe vlaggenschip, en een verhoogde vraag naar chips.

Lagere productiekosten

De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 60 biljoen won (46 miljard euro), terwijl de bedrijfswinst steeg tot 14 biljoen won (11 miljard euro). Dat is meer dan verwacht werd door analisten en bovendien een record voor het bedrijf. De winststijging komt deels dankzij een daling van de productiekosten van chips, en Samsung is bovendien op weg om Intel voorbij te streven als de grootste chipbouwer ter wereld. De volledige cijfers van Samsung worden pas later deze maand bekend gemaakt.

 

De topcijfers zijn te danken aan de succesvolle lancering van de Galaxy S8. Die verkoopt bijzonder goed en heeft het imago van Samsung sterk opgevijzeld na het debacle met de Galaxy Note 7. Dat toestel moest wereldwijd teruggeroepen worden, omdat er problemen waren met de batterij, die daardoor vuur kon vatten of kon ontploffen. Dat probleem heeft er trouwens mee voor gezorgd dat het Europees Parlement wil dat in de toekomst batterijen altijd kunnen vervangen worden.

 

Dankzij de recordcijfers is het mogelijk dat Samsung een grotere winst haalt dan concurrent Apple. Dat mag volgens analisten mikken op een bedrijfswinst van 10,5 miljard dollar (9 miljard euro). Apple maakt zich wel klaar voor de lancering van een nieuwe iPhone in september.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.