Nieuwe spelconsole moet Nintendo weer op de rails krijgen | RetailDetail

Nieuwe spelconsole moet Nintendo weer op de rails krijgen

Nieuwe spelconsole moet Nintendo weer op de rails krijgen

Nintendo lanceert in maart 2017 een nieuwe spelconsole, die het Japanse technologiebedrijf moet toelaten de slechte resultaten van het voorbije boekjaar snel te vergeten.

60% minder nettowinst

Het boekjaar 2015-2016 was er eentje om snel te vergeten voor Nintendo: in dat boekjaar daalde de omzet met 8,2% tot 504,45 miljard yen (4 miljard euro), de operationele winst ging er met 32,7% op achteruit tot 32,88 miljard yen (250 miljoen euro) en de nettowinst nam zelfs een duik met 60,6% tot 16,5 miljard yen (130 miljoen euro). De ronduit zwakke cijfers waren geen verrassing: in februari had het management zijn verwachtingen voor het boekjaar al naar beneden bijgesteld.

 

De tegenvallende resultaten van het bedrijf zijn aan een aantal factoren te wijten. Ten eerste kampt Nintendo met de zware concurrentie van smartphonefabrikanten, die de vrije tijd van potentiële gamers inpalmen met weliswaar minder spectaculaire maar tegelijk ook minder dure vormen van entertainment. De maker van Super Mario kreeg ook af te rekenen met een koersstijging van de Japanse yen: een ferme streep door de rekening, want Nintendo verkoopt driekwart van zijn productie in het buitenland.

 

Nieuwe console moet tij keren

Daarnaast kampte Nintendo ook met de tegenvallende verkoop van zijn vorige spelconsole, de 'Wii U'. Die sloeg nooit echt aan bij het grote publiek: sinds de lancering in 2012 gingen er slechts 12,8 miljoen exemplaren van over de toonbank.

 

Nintendo hoopt nu met een nieuwe console ‑ die de voorlopige naam 'NX' meekreeg ‑ de nettowinst in het boekjaar 2016-2017 te kunnen verdubbelen tot 35 miljard yen (260 miljoen euro). De vervanger van de ‘Wii U’ wordt zowel in Japan als in het buitenland in maart volgend jaar in de winkels verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.