Nog geen nieuwe cao voor supermarkten in zicht | RetailDetail

Nog geen nieuwe cao voor supermarkten in zicht

Nog geen nieuwe cao voor supermarkten in zicht

De onderhandelingen rond een nieuwe cao voor supermarkten willen niet vlotten. De werkgeversorganisaties wijzen daarbij vooral naar de bonden, die zich te weinig flexibel zouden opstellen.

Grotere flexibiliteit

"Volgens de FNV doe ik geen enkele handreiking en ben ik alleen aan het inbeuken op de cao", zegt Maxime Verhagen van Bouwend Nederland aan De Telegraaf. "Maar wij willen een moderne cao met een forse loonsverhoging. We hebben een aanbod op tafel liggen van 4%, mits we komen tot meer maatwerk."


Ook Patricia Hoogstraten van het Vakcentrum Levensmiddelen is die mening toegedaan. Zij wil dat de nieuwe cao een grotere flexibiliteit toelaat, zodat zowel werknemers en werkgevers zich kunnen aanpassen aan de verwachtingen van de consument.


"Onze cao stamt nog uit de tijd dat winkels maximaal 52 uur openwaren", zegt ze. "De consument eist nu van ons dat we veel flexibeler zijn, dat we veel langer op zijn, tot 80 uur. Voor al die extra eisen hebben we een grote flexibele schil nodig. Daar springen werknemers ook op in. En daar moeten onze arbeidsvoorwaarden op aangepast worden."


Het zou net die flexibiliteit zijn die door de bonden worden tegengehouden. Zij eisen onder andere een extra inconventiëntietoeslag. De onderhandelingen rond de cao zijn al sinds 2012 aan de gang.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung krijgt ervan langs van Chinezen

31/07/2018

Samsung stelt teleur in zijn tweede kwartaal: de elektronicaproducent ziet de omzet terugvallen door een tegenvallende smartphoneverkoop. De concurrentie van goedkopere producenten breekt het Zuid-Koreaanse bedrijf zuur op.

Coolblue is er voortaan ook in het Engels

25/07/2018

Elektronicaretailer Coolblue lanceert zijn website en app nu ook in het Engels. Het zegt daarmee Engelstalige klanten in de Benelux beter te willen bedienen. Van een stap richting buitenland is (nog) geen sprake, klinkt het.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.