Omzet- en winstdaling voor Lenovo

Omzet- en winstdaling voor Lenovo

Omzet- en winstdaling voor Lenovo

De Chinese elektronicafabrikant Lenovo heeft 2016 afgesloten met een moeilijk kwartaal. Zowel de omzet als de winst ging in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar achteruit, en dat ondanks een stijging van het aantal verkochte (tablet-)pc’s.

Drie keer minder winst

Lenovo, ’s werelds grootste fabrikant van pc’s (maar daarnaast ook actief als verkoper van smartphones en datacenters), zag de kwartaalomzet met 6% dalen tot 12,2 miljard dollar, omgerekend zo’n 11,5 miljard euro. De winst kreeg een nog zwaardere klap te verduren: die kwam uit op 98 miljoen dollar (ruim 90 miljoen euro). Dat was een daling van liefst 67%, want een jaar eerder stond er nog een winst van 300 miljoen dollar in de boeken.

 

Ondanks de krimp van de pc-markt wereldwijd presteerde de computertak van Lenovo beter dan een jaar eerder: het bedrijf verkocht in het laatste kwartaal van 2016 zo'n 15,7 miljoen computers, terwijl ook de tabletverkoop er 10% op vooruitging. Samen waren ze goed voor een omzet van 8,6 miljard dollar (+2%) oftewel een recordaandeel van 22,4% op de wereldwijde pc-markt.

 

De smartphonetak presteerde minder goed: het aantal verkochte toestellen daalde met een kwart tot vijftien miljoen stuks, de omzet daalde met 23% tot 2,2 miljard dollar. Lenovo nam in 2014 de smartphonetak van Motorola over en brengt die toestellen sindsdien op de markt onder de merknaam Moto. Met succes, want de verkoop lag 12% hoger dan het jaar voordien. Daarnaast commercialiseert het ook nog smartphones onder eigen merknaam, enkel voor de Chinese markt, en die resultaten zijn duidelijk minder goed.

 

De derde tak, Data Center Group (servers, opslag, software en diensten), is goed voor 1,1 miljard dollar omzet (-20%). Al bij al is topman Yang Yuanqing niet ontevreden: “Ondanks aanhoudende macro-economische onzekerheid en met twee divisies in volle transitie (smartphones en datacenters, nvdr.) leverde Lenovo het voorbije kwartaal een stevige prestatie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.