Ondanks tegenvallende verkoop recordwinst voor Apple | RetailDetail

Ondanks tegenvallende verkoop recordwinst voor Apple

Ondanks tegenvallende verkoop recordwinst voor Apple
Shutterstock

Apple heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar, dat eindigde op 30 december 2017, zijn records qua omzet en winst weten te breken. Toch zijn er ongunstige signalen, want de verkoop van de iPhone bleef onder de verwachtingen.

 

Procent minder iPhones verkocht

Het Amerikaanse technologiebedrijf haalde in het voorbije kwartaal een omzet van 88,3 miljard dollar (71 miljard euro), netto bleef daar nog 20,1 miljard dollar (16 miljard euro) winst van over. In beide gevallen wist Apple de verwachtingen van analisten te overtreffen en is er sprake van recordcijfers.

 

Apple verkocht in het voorbije kwartaal wel ‘slechts’ 77,3 miljoen iPhones, 1% minder dan een jaar eerder en bovendien onder de verwachtingen van 80,2 miljoen verkochte telefoons. De gemiddelde prijs lag wel hoger dan verwacht, wat doet vermoeden dat de nieuwe iPhone X goed verkocht en dat het vooral de goedkopere modellen zijn die onder de maat presteerden. “We zijn verheugd om het beste kwartaal in de geschiedenis van Apple te kunnen rapporteren”, zegt CEO Tim Cook dan ook. “De iPhone X overtrof onze verwachtingen en is ons bestverkopende product sinds de lancering in november.”

 

Voor het huidige kwartaal verwacht Apple een omzet tussen 60 en 62 miljard dollar (48 tot 50 miljard euro) en een brutomarge tussen 38 en 38,5%. Analisten mikten eerder op een omzet rond 66 miljard dollar (53 miljard euro) voor het lopende kwartaal. Apple zal dus waarschijnlijk opnieuw onder de (te hoge) verwachtingen blijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.