Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt | RetailDetail

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt
Shutterstock

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

10% omzet uit online

De totale omzet in het voorbije boekjaar uit op 22,155 miljard euro. Op vergelijkbare basis groeide de omzet met 1,9%, maar dé ster was de online omzet: die groeide daarbij met 21% naar 2,4 miljard euro.

 

In België steeg de omzet van 681 miljoen euro naar 686 miljoen euro. Ook in Nederland was er sprake van een kleine groei: van 1,57 miljard euro naar 1,59 miljard euro. In heel West- en Zuid-Europa steeg de omzet van 6,609 miljard euro naar 6,714 miljard euro, terwijl in de DACH-zone de omzet van 12,358 miljard euro naar 12,662 miljard euro steeg.

 

De EBITDA kwam met 704 miljoen euro iets lager uit dan een jaar eerder, maar netto werd er wel 249 miljoen euro winst gemaakt. Dat is beduidend meer dan een jaar eerder, toen er 227 miljoen euro winst werd gemaakt.

 

Wordt er alleen naar het vierde kwartaal gekeken, dan steeg de omzet met 4,6% naar 5,264 miljard euro, waarbij er een winst van 146 miljoen euro werd gemaakt. Een jaar geleden was de nettowinst slechts 88 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.