Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt | RetailDetail

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt
Shutterstock

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

10% omzet uit online

De totale omzet in het voorbije boekjaar uit op 22,155 miljard euro. Op vergelijkbare basis groeide de omzet met 1,9%, maar dé ster was de online omzet: die groeide daarbij met 21% naar 2,4 miljard euro.

 

In België steeg de omzet van 681 miljoen euro naar 686 miljoen euro. Ook in Nederland was er sprake van een kleine groei: van 1,57 miljard euro naar 1,59 miljard euro. In heel West- en Zuid-Europa steeg de omzet van 6,609 miljard euro naar 6,714 miljard euro, terwijl in de DACH-zone de omzet van 12,358 miljard euro naar 12,662 miljard euro steeg.

 

De EBITDA kwam met 704 miljoen euro iets lager uit dan een jaar eerder, maar netto werd er wel 249 miljoen euro winst gemaakt. Dat is beduidend meer dan een jaar eerder, toen er 227 miljoen euro winst werd gemaakt.

 

Wordt er alleen naar het vierde kwartaal gekeken, dan steeg de omzet met 4,6% naar 5,264 miljard euro, waarbij er een winst van 146 miljoen euro werd gemaakt. Een jaar geleden was de nettowinst slechts 88 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.