Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt | RetailDetail

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt
Shutterstock

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

10% omzet uit online

De totale omzet in het voorbije boekjaar uit op 22,155 miljard euro. Op vergelijkbare basis groeide de omzet met 1,9%, maar dé ster was de online omzet: die groeide daarbij met 21% naar 2,4 miljard euro.

 

In België steeg de omzet van 681 miljoen euro naar 686 miljoen euro. Ook in Nederland was er sprake van een kleine groei: van 1,57 miljard euro naar 1,59 miljard euro. In heel West- en Zuid-Europa steeg de omzet van 6,609 miljard euro naar 6,714 miljard euro, terwijl in de DACH-zone de omzet van 12,358 miljard euro naar 12,662 miljard euro steeg.

 

De EBITDA kwam met 704 miljoen euro iets lager uit dan een jaar eerder, maar netto werd er wel 249 miljoen euro winst gemaakt. Dat is beduidend meer dan een jaar eerder, toen er 227 miljoen euro winst werd gemaakt.

 

Wordt er alleen naar het vierde kwartaal gekeken, dan steeg de omzet met 4,6% naar 5,264 miljard euro, waarbij er een winst van 146 miljoen euro werd gemaakt. Een jaar geleden was de nettowinst slechts 88 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top