Onrust bij Vanden Borre en BCC ondanks groei Fnac Darty

Onrust bij Vanden Borre en BCC ondanks groei Fnac Darty

Onrust bij Vanden Borre en BCC ondanks groei Fnac Darty

De fusie van Fnac en Darty, het moederbedrijf van het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, begint stilaan vruchten af te werpen. Toch groeit zowel in België als in Nederland de onrust.

Bijna kwart meer bedrijfswinst

Een klein jaar geleden slaagde de Franse entertainmentgroep Fnac erin elektroretailer Darty over te nemen na een hevige strijd met de Franse woonketen Conforama en diens Zuid-Afrikaanse eigenaar Steinhoff. Voortgaand op de eerste groepsresultaten heeft de fusiegroep haar start niet gemist: de omzet (bij constante wisselkoersen) steeg met 2% tot 7,4 miljard euro, terwijl de bedrijfswinst liefst 23,1% klom tot 203 miljoen euro.

 

Topman Alexandre Bompard omschreef het resultaat alvast als “zeer goed” en als “een echte voldoening, rekening houdend met de energie die werd gemobiliseerd door de operatie en gezien de economische context die nog altijd weinig perspectief biedt”. Toch zijn de Franse vakbonden er niet gerust op: zij vrezen dat Fnac Darty “enkele honderden banen” zal schrappen wanneer de groep nog deze maand zijn twee Franse hoofdzetels herleidt tot één. Daarnaast eisen ze een vijfjarenplan voor de winkels, met werkzekerheid voor het personeel.

 

Vrees voor banenverlies (of erger)

En als het regent in Parijs, dan druppelt het in de Lange Landen. In België staat op 28 maart een bijzondere ondernemingsraad op de agenda, en de vakbonden vrezen ook hier voor banenverlies. Volgens Het Laatste Nieuws zal de directie aankondigen dat ze de drie huidige hoofdzetels ‑ Evere (Fnac), Sint-Pieters-Leeuw en Wommelgem (Vanden Borre) ‑ in elkaar zal schuiven, waardoor flink wat functies zullen overlappen. Voor Fnac België werken zo’n 380 mensen, voor Vanden Borre circa 1.250, van wie maximaal 500 in de hoofdzetels.

 

Ook bij de Nederlandse elektrodochter BCC maken ze zich zorgen: de omzet in de Benelux mag dan al met 2,4% gestegen zijn tot 908 miljoen euro (met dank aan de aantrekkende online verkopen), Fnac Darty geeft wel aan dat die groei vooral door de Belgische activiteiten komt. De operationele marge daalde dan weer van 1,1 naar 0,4% en kwam uit op 3,8 miljoen euro. Voor die daling verwijst Fnac Darty uitdrukkelijk naar problemen in Nederland, veroorzaakt door de invoering van een nieuw ERP-systeem dat nog niet op punt stond.

 

"Vooral de webshop heeft hier last van gehad”, schrijft B2B-telecomplatform Connexie. "Maar natuurlijk speelt ook de grote concurrentie van bijvoorbeeld Media Markt, Bol.com en Coolblue een rol. Hoelang gaat het hoofdkantoor BCC nog financieren? De vraag rijst dan ook of na Phone House BCC de volgende retailer is, die gaat omvallen”, klinkt het pessimistisch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.