Onrust bij Vanden Borre en BCC ondanks groei Fnac Darty

Onrust bij Vanden Borre en BCC ondanks groei Fnac Darty

Onrust bij Vanden Borre en BCC ondanks groei Fnac Darty

De fusie van Fnac en Darty, het moederbedrijf van het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, begint stilaan vruchten af te werpen. Toch groeit zowel in België als in Nederland de onrust.

Bijna kwart meer bedrijfswinst

Een klein jaar geleden slaagde de Franse entertainmentgroep Fnac erin elektroretailer Darty over te nemen na een hevige strijd met de Franse woonketen Conforama en diens Zuid-Afrikaanse eigenaar Steinhoff. Voortgaand op de eerste groepsresultaten heeft de fusiegroep haar start niet gemist: de omzet (bij constante wisselkoersen) steeg met 2% tot 7,4 miljard euro, terwijl de bedrijfswinst liefst 23,1% klom tot 203 miljoen euro.

 

Topman Alexandre Bompard omschreef het resultaat alvast als “zeer goed” en als “een echte voldoening, rekening houdend met de energie die werd gemobiliseerd door de operatie en gezien de economische context die nog altijd weinig perspectief biedt”. Toch zijn de Franse vakbonden er niet gerust op: zij vrezen dat Fnac Darty “enkele honderden banen” zal schrappen wanneer de groep nog deze maand zijn twee Franse hoofdzetels herleidt tot één. Daarnaast eisen ze een vijfjarenplan voor de winkels, met werkzekerheid voor het personeel.

 

Vrees voor banenverlies (of erger)

En als het regent in Parijs, dan druppelt het in de Lange Landen. In België staat op 28 maart een bijzondere ondernemingsraad op de agenda, en de vakbonden vrezen ook hier voor banenverlies. Volgens Het Laatste Nieuws zal de directie aankondigen dat ze de drie huidige hoofdzetels ‑ Evere (Fnac), Sint-Pieters-Leeuw en Wommelgem (Vanden Borre) ‑ in elkaar zal schuiven, waardoor flink wat functies zullen overlappen. Voor Fnac België werken zo’n 380 mensen, voor Vanden Borre circa 1.250, van wie maximaal 500 in de hoofdzetels.

 

Ook bij de Nederlandse elektrodochter BCC maken ze zich zorgen: de omzet in de Benelux mag dan al met 2,4% gestegen zijn tot 908 miljoen euro (met dank aan de aantrekkende online verkopen), Fnac Darty geeft wel aan dat die groei vooral door de Belgische activiteiten komt. De operationele marge daalde dan weer van 1,1 naar 0,4% en kwam uit op 3,8 miljoen euro. Voor die daling verwijst Fnac Darty uitdrukkelijk naar problemen in Nederland, veroorzaakt door de invoering van een nieuw ERP-systeem dat nog niet op punt stond.

 

"Vooral de webshop heeft hier last van gehad”, schrijft B2B-telecomplatform Connexie. "Maar natuurlijk speelt ook de grote concurrentie van bijvoorbeeld Media Markt, Bol.com en Coolblue een rol. Hoelang gaat het hoofdkantoor BCC nog financieren? De vraag rijst dan ook of na Phone House BCC de volgende retailer is, die gaat omvallen”, klinkt het pessimistisch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.