Ook Philips lijdt onder crisis

Ook Philips lijdt onder crisis

De economische crisis heeft ervoor gezorgd dat de kwartaalwinst van elektronicaconcern Philips er, zoals ook werd verwacht, op achteruit ging. Philips maakte vandaag bekend dat de nettowinst met ruim 11% daalde tot 162 miljoen euro, maar benadrukte tegelijkertijd dat de financiële doelstellingen voor 2013 gehandhaafd blijven.

Overal crisis

Ook Philips ontsnapt niet aan de gevolgen van de barre economische omstandigheden in Europa en de Verenigde Staten en boekte een nettowinst van 162 miljoen euro, wat een daling betekent van elf procent. De omzet bij de consumentenafdeling groeide met tien procent, voor zover geen rekening wordt gehouden met de afgestoten onderdelen.

 

De slecht presterende bouwsector zorgde er dan weer voor dat de omzet binnen de lichtdivisie, op vergelijkbare basis, stabiel bleef. In de divisie Healthcare daalden de inkomsten met één procent, omwille van een daling in het aantal orders vanuit de VS.

 

Kostenbesparingsplan op koers

De totale omzet kende een bescheiden daling van 5,31 miljard euro tot 5,26 miljard euro. Het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten bedroeg 421 miljoen euro, in vergelijking met 322 miljoen in het eerste kwartaal van 2012. De meeste analisten hadden echter een hoger bedrijfsresultaat verwacht.

 

Philips liet ook weten dat het jaar bijzonder traag op gang komt, niet in het minst door de marktsituatie die allesbehalve bemoedigend is. Topman Frans van Houten verklaarde dat het kostenbesparingsplan wordt gerespecteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst

13/10/2017

Het Zuid-Koreaanse Samsung heeft ook in het afgelopen kwartaal een recordwinst gehaald, dankzij sterke prestaties van de chipdivisie. Dat hield een van de drie CEO’s echter niet tegen om op te stappen.

Back to top