Problemen met logistiek kostten BCC meer dan 3 miljoen euro

Problemen met logistiek kostten BCC meer dan 3 miljoen euro

De problemen die elektronicaketen BCC vorig jaar had met haar informaticasysteem in het distributiecentrum, hebben het bedrijf uiteindelijk 3,5 miljoen euro gekost. Dat blijkt uit het jaarrapport van moederbedrijf Darty.

Betere resultaten voor Darty Group

Onder andere door die problemen steeg het verlies bij BCC vorig jaar met 9,1 miljoen euro. Het is ondertussen al het vierde jaar op rij dat er verlies wordt gemaakt bij de keten. De problemen ontstonden toen BCC zijn logistiek systeem wilde vernieuwen:de implementatie van het nieuwe systeem verliep echter niet goed, waardoor heel wat klanten hun online bestellingen te laat kregen geleverd.

 

Bij het Belgische Vanden Borre waren de resultaten beter, al daalde ook daar de winst lichtjes. Over het hele jaar werd er in België en Nederland een omzet gehaald van 705,5 miljoen euro, een stijging ten opzichte van een jaar eerder. Die groei kwam er vooral dankzij de achttien nieuwe winkels die BCC in februari van 2015 toevoegde: de vergelijkbare omzet daalde dan ook met 3,8%. De online omzet groeide dan weer met 13% en is nu goed voor 14% van de totale omzet.

 

De totale omzet bij Darty, dat onlangs nog een overnamebod van Fnac aanvaardde, groeide met 4,1% naar 3,66 miljard euro. Ook de vergelijkbare omzet steeg met 3,9% en de winst kwam zelfs een kwart hoger uit op 93,1 miljoen euro.

 

“Vandaag laten we een sterk resultaat zien, dat de bekroning is van de Nouvelle Confiance-strategie die in 2012 werd opgezet”, aldus voorzitter van de raad van bestuur, Alan Parker. “Darty bevindt zich nu in een veel sterkere positie dan eerder en kan met vertrouwen naar de toekomst kijken.”