ProCures wil Free Record Shop overnemen | RetailDetail

ProCures wil Free Record Shop overnemen

ProCures wil Free Record Shop overnemen

ProCures voert exclusieve gesprekken over de overname van Free Record Shop. Die is wel afhankelijk van de invoering van nieuwe handelscondities door verhuurders van winkelpanden en leveranciers.

Overname met haast en met korting

Volgens woordvoerder Bart Maussen van ProCures, de investeerder die vorig jaar eigenaar werd van de boekhandelsketens Selexyz en De Slegte, hangt de overnameprijs af van de afspraken die gemaakt kunnen worden met handelspartners. Vermoedelijk zal Hans Breukhoven, oprichter en eigenaar van de keten, zelf de grootste veer laten.

 

De overname moet met spoed plaatsvinden omdat kredietverzekeraars Hermes en Atradius hebben besloten de geldkraan dicht te draaien en voormalig huisbankier Rabobank niet bereid is financieel bij te springen.

 

"De schuldenlast was dermate groot dat de aandeelhouders hun stukken te koop moesten aanbieden. ProCures was bereid in te springen als de condities heronderhandeld konden worden", aldus Maussen. Hij stelt dat ProCures zeker niet de hoofdprijs betaalt voor de keten en er voldoende eigen middelen zijn om de exploitatie van de winkels voort te zetten. De leiding van Free Record Shop blijft na een eventuele overname in handen van het huidige management van de winkelketen.

 

Management blijft aan

Hans Breukhoven zal op de achtergrond betrokken blijven. De oprichter van de onderneming, die het bedrijf in 2002 van de beurs haalde, trad vorig jaar tijdelijk terug als topman omdat hij zichzelf niet in staat achtte de grootschalige reorganisatie die nodig was door te voeren. Herman Hovestad, die de leiding overnam, zal ook onder de nieuwe eigenaar de reorganisatie doorvoeren.

 

Volgens het bedrijf zou de reorganisatie er alvast voor hebben gezorgd dat de Belgische activiteiten rendabel zijn. Onduidelijk is nog wanneer dat ook voor de Nederlandse tak geldt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.